От МРРБ очакват внедряването на такси за камионите по първокласните пътища да генерира още 660 млн. лв. годишни приходи, като уверяват, че цените на винетките няма да се повишават

ТОЛ системата ще се изгражда от държавно предприятие и трябва да стане готова до края на 2018 г. Таксуването се отнася за тежкотоварните камиони, а цените на винетките за леките автомобили няма да бъдат повишавани.

Виж още: Европейската комисия обмисля да премахне винетките

Структурирането на държавна компания, която да оперира ТОЛ системата, започна в началото на седмицата, но от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) уточниха, че няма да прекратят обществената поръчка за избор на изпълнител и двата процеса ще са паралелни.

Ако успеем да класираме кандидат чрез обществената поръчка, ще продължим по стария ред, уточни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Нуждата от проектна компания се обуславя от необходимостта тя да оперира и поддържа ТОЛ системата и генерирания от нея ресурс.

Според министъра създаването на държавна компания ще сложи край на всички "нездрави опити" за обжалване, бламиране и саботиране на ТОЛ системата. Той напомни, че дори в мотивите по едно от решенията на Върховния административен съд (ВАС), с което не се уважава подадена жалба, а се произнася в полза на възложителя - и в унисон с други решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и ВАС, се говори за злоупотреба с право и шиканиране на процеса.

Виж още: Поръчката за ТОЛ система, която смути президента Радев, е спряна

В момента с одиторска компания оценяваме пропуснатите ползи за държавата от това забавяне и ще заведем дело за пропуснати ползи, информира още Нанков. Изчисляването на 1,5 млн. лв. загуби дневно от липсата на ТОЛ система се базира на най-консервативната прогноза за бъдещите постъпления и приходи, посочи той.

Съгласно най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световната банка от 2015 г. на база досегашните 320 млн. лв. годишни приходи, МРРБ очаква внедряването на ТОЛ система да генерира още 660 млн. лв., което прави около 1,6 млн. лв. на ден, обясни министърът. Той обаче обърна внимание, че точният размер на пропуснатите ползи ще бъде определен от одиторската фирма.

Сезирали сме прокуратурата и ДАНС за начина, по който е входирана последната жалба - с пощенско клеймо от 26 май, съобщи още министърът и уточни, че тя е постъпила в КЗК на 3 юли, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.

ТОЛ системата има много ползи, но най-голямата й е, че ще въведе по-справедлив модел за заплащане, категоричен бе регионалният министър. Когато тя стане факт, онези, които разрушават най-много и амортизират повече, ще плащат повече, напомни той.

Според Нанков с ТОЛ системата страната ни ще се възползва от стратегическото си географско положение, за да може да се таксува адекватно, пропорционално и ефективно тежкият транзитен трафик.

По думите му е несправедливо тежкотоварни автомобили да преминават транзитно през България за 21 лв., докато в Сърбия таксата за тежкотоварен автомобил достига до 180 лв. - и тази практика трябва да бъде прекратена.

Предвижда се срокът за внедряване на системата да бъде седем месеца, след което около година ще се прави оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.

Разчетите сочат, че стойността на системата ще е около 200 млн. лв. В случай че тя бъде изградена от държавна компания, финансирането ще дойде от държавния бюджет, като разходите ще се възстановяват от бъдещите постъпления от ТОЛ таксата. Проектодоговорът по обществената поръчка за избор на изпълнител предвижда възстановяване на ресурса в 3-годишен срок.

Относно обхвата на системата министърът коментира, че преценката кои пътища да бъдат включени в нея подлежи на експертни дебати, след което ще бъде взето и политическо решение, но се очаква това да са не повече от 50-55% от републиканската пътна мрежа.

Лично според него ТОЛ системата трябва да включва 100% от магистралите и пътищата от I и II клас, докато пътищата от трети клас трябва да бъдат изключени от нея. Нанков отбеляза още, че за пътищата извън обхвата на смесената система няма да се плащат и винетки, като напомни, че ТОЛ такса ще заплащат само тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.

За отделните видове пътища ще има различно таксуване, което ще бъде определено след решение на Министерския съвет. Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забрани за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока, както това се прави в Германия или в Австрия.

Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде два-три пъти по-висока - така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ, коментира министърът.

Шест фирми са кандидати за изграждането на системата за ТОЛ такси у нас. Офертите им бяха отворени тази сряда в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Междувременно Петър Бакърджиев от Института за правни анализи и изследвания коментира пред БНР, че обществената поръчка за ТОЛ системата е подложена на огромен натиск от онези, които имат интерес тя да не се случи. Той обясни и кой е заинтересован от липсата на ТОЛ система, като посочи, че България се е спряла на сателитен тип, а не на такъв с микровълни, който е по-евтин като поддръжка:

"Направено е много мащабно изследване на системите, които могат да бъдат предложени в България, и се е оказало, че въвеждането на сателитната система всъщност ще излезе с най-малко първоначални инвестиции. Нали  си представяте, че монтирането на толкова много скенери на входовете и изходите на пътищата наистина струва пари. В случая със сателитната система изграждането на подобни входове и изходи на платените участъци просто няма да се случи.

Както забелязваме, в началото тази система ще обхване само тежкотоварните автомобили, над 3,5 тона. Предстои обаче въвеждането й за леките и лекотоварните автомобили. Нали разбирате, че въвеждането на такава система и разширяването на нейния обхват ще окаже чувствително влияние най-малкото върху противозаконното отнемане на моторни превозни средства (МПС), което за съжаление  в България все още е бизнес. Т.е. въвеждането на тази система ще намали кражбите на автомобили, казано най-простичко, и това е само един от ефектите."

Източник: МРРБ, БНР