Бизнес климатът се подобрява за втори пореден месец от началото на годината

Общият показател на бизнес климата през февруари 2015 г. се покачва с 1,2% спрямо предходния месец, което се дължи на подобрените мнения на стопанските ръководители в промишлеността, строителството и търговията на дребно, показват данни от бизнес анкетите на Националния статистически институт (НСИ).

Бизнес климатът в промишлеността нараства с 2,4% в сравнение с януари 

поради благоприятните оценки и очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията. 

Настоящата производствена активност обаче се оценява като леко намалена, докато в очакванията за дейността в отрасъла през следващите три месеца се наблюдава известно подобрение. По отношение на продажните цени в промишлеността очакванията на мениджърите са те да останат без промяна през следващите три месеца.

При строителството бизнес климатът се повишава с 1,8%, което се дължи на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. 

Прогнозите им относно строителната активност през следващите три месеца са също по-оптимистични

като анкетата отчита и намаление на броя на клиентите със закъснения в плащанията. Относно продажните цени в строителството по-голяма част от мениджърите очакват запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.

Бизнес климатът в търговията на дребно нараства с 2,3% спрямо януари поради оптимистичните очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. 

Същевременно и прогнозите им за обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца се подобряват. Очакванията на търговците за продажните цени в отрасъла са те да останат без промяна през следващите три месеца

При услугите бизнес климатът се понижава с 3%

което се дължи на по-неблагоприятните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Мненията им относно настоящото търсене на услуги са по-резервирани, докато очакванията им за следващите три месеца се подобряват. 

По отношение на продажните цени мениджърите предвиждат запазване на тяхното равнище през следващите три месеца. Основният проблем, с който мениджърите у нас продължават да се сблъскват най-често, е несигурната икономическа среда и слабото търсене.