Разгледай вариантите, от които в края на април ще бъде направен окончателният избор на разширеното жури

Седем графични визии продължават в следващия етап от националния конкурс за ново туристическо лого на страната, съобщиха от Министерството на туризма.

Те са избрани от 9-членното професионално жури, включващо доказани имена в дизайна и изобразителното изкуство от Съюза на българските художници (СБХ) и Националната художествена академия (НХА).

Виж още: Защо логото е важно

Финалистите са селектирани измежду общо 183 получени предложения след двудневно обсъждане от журито с председател проф. Божидар Йонов (плакатно изкуство и пространствен дизайн). В състава му са още: доц. д-р Кристина Борисова (шрифт и калиграфия, НХА), Теодор Лулчев (графичен дизайн, НХА), проф. д-р Николай Младенов (плакат и визуална комуникация, НХА), проф. Георги Янков (плакат и визуална комуникация, НХА), Любен Генов (председател на СБХ), проф. Екатерина Русинова (член на СБХ и преподавател по графичен дизайн), Димитър Трайчев (член на СБХ и преподавател по графичен дизайн) и доц. д-р Стефан Серезлиев (преподавател по графичен дизайн, зам. -председател на Българската академична асоциация по комуникации).

Изображенията, класирани за следващата фаза от надпреварата, отговарят на зададените технически и художествени критерии, като повечето залагат на комбинацията от картина и типография, като отразяват важни за България символи, обясняват от туристическото ведомство.

Седемте одобрени кандидатури са изложени за седмица в сградата на Министерството на туризма (ул. "Съборна" 1) и могат да бъдат разгледани от всички желаещи. Целта е максимално много хора да се запознаят с тях и да изразят своето мнение. 

С жребий в присъствието на нотариус ще се определят представителите на бранша и медиите, които ще участват в широкото жури и ще направят финалния избор в края на април. Общественото жури включва още представители на Министерството на туризма и Българската асоциация по маркетинг, Българската асоциация на комуникационните агенции и Българската асоциация на пиар агенциите. 

Виж още: Лого еволюция

Победителят ще бъде поканен да изработи т.нар. brand book с графичната концепция и изисквания за използване на графичната визия на стойност 10 хил. лв.

Ето и подробности за всеки от символите кандидати:

1. Включва четири елемента, с които страната ни се асоциира най-често - слънце, роза, вода и плодородна земя. Проектът е решен в лишена от орнаментика стилистика, напомнящ детска рисунка.

2. Основата е релефно изображение на животно от известните каменни плочи от Стара Загора, смятани за едни от най-важните и ценни археологически находки в България и Европа. Логотипът съдържа характерни за българското народно творчество елементи, като централните знаци са соларни и се свързват с живот, здраве, любов и благоденствие.

3. Централен образ е препускащият кон като символ на свобода и волност, на тракийската и прабългарската култура.

4. Залага се на розата като символ, с който чужденците най-често свързват България. Концентричните кръгове са израз на безкрайност и взаимосвързаност на култура, история, фолклор и традиции. Открояващите се синьо и зелено представят богатството ни от природни дадености.

5. Шевицата присъства ярко в това предложение. Авторът е почерпил вдъхновение от древния български знак "маказ", който е елемент и от българските фолклорна носия и килимарство. За логото е избран този етап на маказа, който символизира "народ" - допирането на два триъгълника в центъра, придружени с три по-малки от двете страни.

6. Единствено тази визия използва изцяло шрифтовата символика, като съдържа в един от буквените си знаци стилизирано изображение на планина, слънце и море.

7. И тук стилизираната роза е основен елемент, а плетеницата от разноцветни кръгове изобразява сложността и многопластието на българската култура и история.

Източник: Министерство на туризма