В софийското 125-о училище гласуваха за изграждане на система за достъп в училището, за създаването на училищен химн и за правото отново чрез референдуми да се решават ключовите въпроси, засягащи училището

Референдумът е израз на гражданска култура и желание да покажеш, че искаш да си част от процеса на вземане на решения - в държавата, в конкретното населено място или дори в отделен квартал. За да използваме обаче референдумите наистина по предназначение, трябва да имаме действително културата, че самите ние сме граждани и нещата зависят от нас - с всичките последици и отговорности от този факт. 

А това усещане се възпитава. И софийското 125-о училище вече напредва в тази посока. Там бе проведен първият по рода си училищен референдум в страната, който освен всичко друго е и валиден. Това обяви училищната избирателна комисия. 

Преди седмица учениците и учителите гласуваха за изграждане на система за достъп в училището, за създаването на училищен химн и за правото отново чрез референдуми да се решават ключовите въпроси, засягащи училището, съобщава БНТ 2. 

Над 65% от гласоподавателите в 125-о училище са упражнили правото си на вот. Това на практика прави референдума напълно легитимен.

"И на трите въпроса отговорите са "ДА". Смятаме всичко това да бъде в сила до края на учебната 2017 година и да въведем и системата за контрол на достъпа и предстои да разговаряме с композитор и текстописец, за да ни напишат химн на нашето училище", казва Венелина Николова, зам.-директор на училището.

Най-висока обаче е била избирателната активност по третия въпрос. Близо 90% от гласувалите са посочили, че искат всяка година да се провежда референдум в училището.

Сред гласувалите най-активни са били учениците, следвани от учителите. Най-малък интерес към проведения референдум са проявили родителите.

"Голяма част от тях не видяха смисъл да идват и да си дават гласа за нещо, което касае учениците и е насочено към тях", обясни Анн Комитска, член на ученическата избирателна комисия.

Ръководството смята, че освен да помогне за вземането на решения, свързани с живота в училище, референдумът има и други положителни страни.

"Мисля, че това беше един изключително добър урок. В крайна сметка уроците не са само в учебниците, уроците се случват и реално", каза Венелина Николова.

И учители, и ученици са единодушни, че това е урок е генералната репетиция за истинския живот.

Източник: БНТ 2