Два са основните причинители - битовото отопление и транспортът. В кои часове от денонощието се отчита най-голямото замърсяване на въздуха в София и какви допълнителни фактори допринасят за това?

Въздухът в София продължава да е опасно мръсен, сочат данните на Столичната община. Във всички райони, където измервателните станции на Изпълнителната агенция по околна среда отчитат качеството на въздуха, превишението на фините прахови частици снощи е било два и половина пъти над допустимото.

Най-голямо замърсяване на въздуха е имало след полунощ в кв. Хиподрума, както и между 21 и 22 ч. в жк "Младост", където нивата са били седем пъти над нормата. Мръсен въздух са дишали в сряда вечерта още в района на "Надежда", както и в "Павлово".

Измерванията в столицата показват обичайно два пика на замърсяване с прах - сутрин от 7 до 11 ч. и вечер от 17 до 23-24 ч. Интензивният трафик и битовото отопление се сочат като основна причина, но екоминистърът Нено Димов напомни пред БНР, че това се дължи и на метеорологичните условия.

Миналата седмица, при откриването на конференция по темата, той обобщи, че най-сериозният проблем относно чистотата на атмосферния въздух са повишените норми на фини прахови частици (ФПЧ) - а те се дължат именно на битовото отопление и транспорта.

Трябва да има ясни изисквания за съдържанието на пепел и сяра в продаваните твърди горива, да е по-ниска влажността на дървесината, която се ползва за отопление, а въглищата и брикетите да се продават пакетирани, предлага министър Димов. Според него трябва да има ясен режим за санкции, но и да се стимулира и подкрепя подмяната на уредите за отопление.

Смята се, че ако едно дърво е съхнало година-година и половина, емисиите на вредни вещества във въздуха могат да паднат до 40%. Необходими са и по-високи изисквания към опаковките на продуктите, които купуваме.

Освен заради битовото отопление, друга причина въздухът става все по-тежък и труден за дишане е безконтролното отделяне на вредни газове от дизеловите автомобили със свалени катализатори.

Една от предлаганите мерки в борбата с изпускането на вредни емисии е КАТ да отказва първа регистрация на коли с липсващ катализатор. Друга възможност е КАТ да осъществява контрол по пътищата за наличието на катализатор в автомобилите. Трябва да се промени и законодателството, така че пунктовете, които изкупуват отпадъци, да не приемат катализатори.

Според транспортния министър Ивайло Московски лисата на катализатор е сериозно нарушение и трябва да има строги санкции.

Екоминистърът призна също така, че има кметове и общини, които не разпознават проблема с чистотата на въздуха - или не го разпознават като достатъчно сериозен и не му отделят внимание. Това се превръща в казус и заради недостатъчното финансиране, поясни той и даде пример с общините, които имат най-много трудности - Видин, Монтана, Враца, където има голяма безработица и малко финансови средства.

По-малките общини нямат капацитет да определят проблема, нито да намерят решение или да отделят средства за решаването му, отбеляза още Димов. Според него трябва да се повиши гражданската активност.

Сред проблемите на национално ниво е забавянето в изработването на национална програма за качеството на атмосферния въздух, което ще причини закъснение в отпускането на ресурса от 115 млн. лв., предвидени в Оперативна програма "Околна среда" за този сектор, поясни министърът.

По-рано този месец проверка на Би Ти Ви установи, че гумите и кабелите за продажба и рециклиране, които се горят край пунктовете за изкупуване на метали в столичния квартал Факултета, са само част от източника на гъстия смог, от който се оплакват жителите на съседните "Западен парк", "Разсадника" и "Овча купел".

От къщите на хората също идва тежък нетипичен за горене на дърва дим, установи репортерският екип. Причината е нова мода за отопление през този сезон - ромите вече се отопляват, като горят дрехи втора употреба.

Един кубик дрехи втора употреба струва около 30 лева. За отопление се използват и дрехите, оставени около кофите за боклук. Докато текстилът, чантите и обувките горят, не само изхвърлят отрова в атмосферата, но запушват и комините.

За да решат този проблем, жителите на "Факултета" пробиват дупка в стената и изпускат дима направо в атмосферата чрез кюнец. Други пък горят в печките си стари автомобилни гуми.

Според зам.-кмета на общината Николай Вушовски причина за гъстия дим е, че кварталите нямат топлофикация или газификация и близо 30 хил. души се отопляват на твърдо гориво.

Отоплението на твърдо гориво замърсява въздуха в столицата повече, отколкото автомобилния трафик, потвърди проверка в средата на ноември.

Източник: Би Ти Ви, БНР