Проверката на всички 34 съоръжения по републиканските пътища е показала недобро състояние на двата тунела край Велико Търново, на обходния път на Ловеч, "Витиня", "Ечемишка" и "Топли дол" по магистрала "Хемус"

Близо половината тунели у нас - 16, са с умерен и висок риск, е показала проверката на всички 34 съоръжения по републиканските пътища, съобщи новоназначеният ръководител на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Пирин Пенчев пред БНТ.

Недобро е състоянието на двата тунела край Велико Търново, на обходния път на Ловеч, "Витиня", "Ечемишка" и "Топли дол" на автомагистрала "Хемус".

Част по мерките по обезопасяването им ще се предприемат веднага - чрез програмите за текущ ремонт, обясни инж. Пенчев. Това се отнася за тунелите, които нямат сериозни конструктивни нарушения и имат нужда от укрепване (торкретиране) на армировката.

На тунелите, където е необходимо укрепване на конструкцията, ще бъде направено обследване и паспортизация, която ще послужи при следващия етап за техническо задание на проекта.

Съоръженията, които не са безопасни за шофьорите, ще бъдат затворени след предписанията на специалните междуведомствени групи с представители от Министерството на транспорта и МВР, категоричен беше той.

Виж още: Уволнения на шефове след инцидента в тунел "Ечемишка"

След смъртния случай в тунел "Ечемишка" от началото на февруари старата осветителна конструкция по проблемното трасе беше демонтирана и 1625 стари осветителни тела бяха заменени от аварийно осветление със 108 LED осветителни тела. Движението беше възстановено в понеделник, седмица след трагичния инцидент, при който загина жена в преминаващ автомобил.

След като завърши ремонтът на тръбата за Варна, започват възстановителните дейности и в обратната посока, като междувременно ще се търсят и допълнителни средства, увери инж. Пенчев. Той благодари на служителите от пътните фирми, които за пет денонощия непрекъсната работа са изпълнили необходимото, за да се пусне движението през "Ечемишка".

"Нека не очерняме бранша, който през последните години построи нови пътища, тунели и мостове. Аз ще съм последният съдник на системата. Проблемът не е в хората, а по-скоро в липсата на средства", обобщи шефът на АПИ.

Той подчерта, че за съжаление пътната система е недофинансирана от над 20 години и недостигът на финансов ресурс за поддържането на републиканската мрежа е сериозен.

Според изследване на Световната банка, цитирано от него, всеки невложен навреме долар води на следващата година от потребност да се инвестират нови пет. Ако системно закъсняваме с превантивните ремонти и започването на аварийни дейности, нещата ще стават все по-зле, предупреди Пенчев.

Източник: АПИ