Според социалния психолог Сюзън Нюман, като казваш "не", ти се фокусираш върху целите си. Съглашателството вреди на репутацията и разрушава кариерата.

"В началото на кариерата си хората често се съгласяват да вършат всякаква работа, която има някаква връзка с щатните им задължения. Но с времето, колкото по-успешни ставате, толкова по-често ви товарят и все повече се налага да отказвате", обяснява Нанет Хартрел, професор по психиатрия в Калифорнийския университет. 

Ето седем начина правилно да кажете "НЕ" на шефа си:

1. Определете колко време и сили ще ви струва новата задача и как ще я поберете сред текущите си задължения. Оценете лично вие какво ще получите от проекта. Ако не си струва - кажете "не".

2. Оценете последствията от отказа си. Претеглете добре минусите и плюсовете за кариерата и за личния си живот. Имайте предвид, че на колкото по-ниско стъпало в йерархията сте, толкова по-малко са възможностите да откажете без последствия. Ако заемате по-висока длъжност е много важно да обмислите дали товаренето с нова задача няма да ви отклони от основните ви задължения и в крайна сметка да попречи на кариерата ви.

Вижте още: Шефът като бог (II част)

3. За да се измъкнете, използвайте номера с изреждането на многото задачи и молбата началникът да ви помогне да изберете приоритети.

4. Не прекалявайте с подробности и дреболии. Ако се увлечете в изреждане, шефът може да се усъмни в полезността на многото ваши задачи.

5. Не се поддавайте на ласкателство. Дори ако началникът започне да ви хвали колко сте работоспособен, не се размеквайте, пак изредете многото си задачи и откажете новата.

6. Предложете алтернатива. Така ще оставите у шефа чувство, че все пак сте му помогнали.

7. Откажете на лична среща. Имейлът може да бъде изтълкуван погрешно. А искрената интонация и изражение ще са важен допълнителен аргумент за вашето "не".

Вижте още: Да кажеш "Напускам!" с торта