Имейлът ще се издава служебно при подновяването на личната карта

Всеки българин ще получи от държавата електронна поща. Това е предвидено в проекта за развитие на електронната идентификация, който е един от най-важните за внедряване на е-правителството.

Имейлът ще се издава служебно при подновяването на личната карта с такава, в която има електронен идентификатор, предвижда пътната карта на правителството за изпълнение на стратегията за електронно управление, пише "24 часа".

Подмяната на картите трябва да започне от догодина, като вече бе обявена обществена поръчка за близо 500 млн. лв.

Лични карти с чип

Адресът на държавния имейл ще бъде включен в чипа на личната карта, с който българите ще се идентифицират, за да ползват услугите на администрациите онлайн. На тази поща ще бъдат изпращани автоматично всички отговори от администрации, готови документи и пр.

Гражданите обаче ще могат да пренасочат имейла за общуване с държавата и към редовната си електронна поща и дори получават есемеси от него, предвижда пилотният проект за електронната идентификация. Това ще става през специален потребителски портал. Само служебният имейл обаче ще удостоверява, че дадена услуга е извършена от държавата, независимо дали прехвърленото на личната поща съобщение е получено, или не.

Виж още: ЕС вдигна нивото на бдителност​

Проектът е изработен от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова и е на стойност 24 млн. лв. Изпълнители на проекта ще са МВР и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

На държавния имейл ще се изпращат и съобщения за важни събития, но не е уточнено какво разбира администрацията под важно събитие.

400 млн. лв. пък плащат всяка година гражданите и бизнесът в България, за да им бъдат издавани бележки и удостоверения от чиновници. Това показват данни, събрани от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова.

Всички ЕГН-та на едно място

Електронната идентификация ще върви и с цялостна промяна на регистъра на ЕГН-та. В момента те били разпръснати на сървъри по общини, а трябвало да се съберат на едно място, което да е достъпно по електронен път денонощно и седем дни в седмицата. Промени ще има и в адресния регистър, който също ще бъде централизиран.

Електронният идентификатор и централизираният регистър на ЕГН ще представляват и достъп до националната система за електронно здравеопазване, предвижда пътната карта. В тази система ще се издават електронни рецепти за лекарства, през нея ще се дават направленията за специалист или лечение в болница. Системата за електронно здравеопазване ще се прави от здравното министерство с 6 млн. лв., осигурени от Оперативната програма "Добро управление".

Виж още: Здравната каса подкрепи пръстовите идентификатори​

290 млн. лв. ще струва цялостното изграждане на системата за електронно управление. 90 млн. лв. са нужни само за спешните и пилотни проекти, които трябва да бъдат завършени до края на тази година. Още 200 млн. лв. ще се похарчат до 2020 г., за когато е предвидено електронното правителство да е напълно изградено и поне 300 администрации да предоставят услугите си напълно онлайн.

400 млн. лв. плащат всяка година гражданите и бизнесът в България, за да им бъдат издавани бележки и удостоверения от чиновници. Това показват данни, събрани от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова.

Източник: "24 часа"