Туроператорите са на мнение, че това дава възможност за развитие на нелоялна конкуренция

Министерството на туризма да има право временно да прекратява лиценза на туроператор, срещу който има подадена жалба. Това предлага министърът на туризма Николина Ангелкова заради избухналия вчера скандал с 31 българи, оставени без платени нощувки в Барселона.

Засега не са ясни условията, при които фирмите ще бъдат наказвани с временно отнемане на лиценз, нито какво ще се случи с останалите ѝ клиенти, които са платили екскурзиите, но не могат да заминат.

Санкции за некоректни туроператори

От туроператорите са твърдо против идеята, като заявяват, че подобни сигнали могат да бъдат "поръчвани" от преки конкуренти.

Пред в. "Сега" от министерството отхвърлиха подобен сценарий и обясниха, че сигналите срещу туроператорите ще се проследяват внимателно. Под внимание ще се взема историята на фирмата, както и дали тя е имала някакви предишни провинения.

Сега също министерството може да отнемане на лиценз заради "системни нарушения". Процедурата обаче се прилага в крайни случаи и е сложна - трябва да се подаде мотивирано предложение до ресорния министър от експертната комисия по регистрация на туроператорите.

За сметка на това отнемането на лиценза може да бъде обжалвано в съда. Докато тече процедурата обаче, фирмата, срещу която има жалба, не спира работа.

През 2012 г. например подобна процедура бе започната срещу "Он травъл", която изостави български туристи в Турция в испанския курорт Марбея. Лицензът на фирмата обаче в крайна сметка не бе отнет.

Казусът "Гъливер травел"

Причина за повдигането на темата е скандалът с компанията "Гъливер травел", която не е заплатила нощувките в предвидения по програма тризвезден хотел в Барселона.

Екскурзията е започнала на 5 юли и е трябвало да продължи до 15-и. В началото на пътуването не е имало проблем и децата са пренощували в Словакия и в района на Кан. При пристигането в Барселона във вторник обаче се оказва, че групата няма резервация, и се наложило хората сами да платят за нощувките си в хостел. На следващия ден проблемът не бил разрешен и децата отново останали в хостела, като този път нощувката е платена от шофьорите на автобуса.

Според бащата на едно от децата екскурзията е струвала малко над 1000 лв.

От "Гъливер травел" обясняват, че проблемът е решен и дори ще дадат компенсация. Децата вече са настанени в четиризвезден хотел, който реално е в една сграда с хостела, където ще прекарат две нощувки - четвъртък и петък. Родителите обаче се притесняват, че по пътя децата имат още две нощувки, като обаче не се знае дали те са платени. Според фирмата проблемът е възникнал заради техния испански партньор, с който работят от четири години.

Не е първият случай на нередности

Това не е първият сигнал за нередности срещу фирмата "Гъливер травел". Компанията има валидна застраховка до 22 април 2016 г. с лимит 75 хил. лв. Миналия октомври застрахователно дружество завежда преписки за щети по претенции на туристи, които изобщо не са пътували. Във връзка с това КЗП е съставила актове за нарушение на "Гъливер травел". Те обаче са паднали в съда.

Фирмата е продължила да работи, въпреки че срещу нея е имало процедура по установяване на административно нарушение. Ако идеите на Министерството на туризма се приемат, това вече няма да е възможно.

Източник: в. "Сега"