Бившият министър на икономиката Трайчо Трайков, настоящият Божидар Лукарски и Марио Гаврилов (КЗК) коментират цените на горивата

Да имаш бензиностанция в България е шест пъти по-печелившо, отколкото в западния свят. Констатацията направи ексминистърът на икономиката Трайчо Трайков при гостуването си в сутрешния блок на Би Ти Ви, като допълни, че средният марж за богатия свят е около 5-10 стотинки на литър гориво, а у нас бил е 30-40 ст. за литър.

"Лятото цените бяха извънредно надути, за да се приберат най-много пари от хората. Предвиждам, че цената на горивото ще падне до под 2 лв., където й е мястото", прогнозира още Трайков.

За да има картел, трябва да докажем, че тези фирми са обменяли информация, коментира от своя страна говорителят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов. По думите му е много трудно да се събере информация за картел, която да послужи успешно пред съда.

Ако от КЗК решим да влезем в една компания да проверим документите й, съдът информира тази компания предварително, уточни Гаврилов. Според него за да се докаже картел на горивата, трябва някоя от фирмите да се почувства недоволна и да натопи другите фирми.

Трябва да има много сериозна лична наказателна отговорност на управителите на компании, участвали в картел, категоричен бе той и увери, че от КЗК ще изследват маржовете, но нямат правомощия да държат сметка някого защо продава на по-висока цена.

Виж още: Борисов: Всеки яде зелника, като му се даде

Същевременно по БНТ настоящият министър на икономиката Божидар Лукарски съобщи, че проверките по бензиностанциите в страната продължават.

Направените досега инспекции в 1000 бензиностанции показват не само 1% нарушения при подаването на данни към Националната агенция по приходите (НАП), но и 7% в качествата на продаваните горива.

По повод насрочения за довечера национален протест за цените на бензина и дизела Лукарски коментира, че у нас няма държавен механизъм за регулиране на цените. Освен това българският пазар бил много по-малък от сочените за евтини европейски пазари.

"В държави като Австрия има държавни фирми, които всъщност дистрибутират горива - обясни министърът и напомни, че това в България отдавна не е факт. - Един от най-големите дистрибутори например в Австрия е държавна фирма и тя може да си позволи да държи цени, близки до себестойността. В България пазарът не е такъв, но ние нямаме и такъв механизъм или държавен регулатор, който да окаже влияние."

Източник: Би Ти Ви; БНТ