Когато чуеш социална медия, вероятно първото нещо, което изплува в главата ти, е Facebook.

Това не е изненада, като се има предвид, че през април Facebook имаше 1 млрд. активни потребители месечно, 680 млн. от мобилни телефони, повече от 50 млн. страници и 10 млн. приложения. Числа като тези привличат всеки, които иска да разпространи послание. 

Въпреки това, много марки се оттеглят от социалната мрежа, защото не получават това, от което се нуждаят. Къде отиват? Много се насочват към LinkedIn, която в момента има над 200 мил. потребители. Защо обаче голяма марка би рекламирала в място с по-малко потребители? Изглежда компаниите започват да осъзнават няколко ключови грешки и променят стратегиите си.

Без значение колко е голям бизнесът ви, вие също можете да подобрите представянето си в социалните мрежи, избягвайки три съществени неща. 

Грешка 1: Всичките усилия на компанията са насочени към Facebook

Не можем да отречем, че Facebook има голям брой потребители и фирмите са привлечени от тях, но вместо да правите избора си, основавайки се на този брой, по-добре се замислете за същинското предназначение на мрежата. 

В случая с Facebook, въпреки че разполага с милиард потребители, повечето от тях не се интересуват от бизнес. Вместо това те искат да държат връзка с приятелите и семейството си и да си разказват как са прекарали уикенда. 

Така че, ако намерението на фирмата ви е да разшири обхвата си, за да увеличи продажбите си, може и да се провалите, търсейки хора, които не се интересуват от рекламни послания. 

Не можем да отречем, че Facebook е страхотно място за започване на дейността ти в социалните мрежи, но ако насочите всичките си усилия и ресурси натам, няма да имате необходимото време да проучите и други възможности като LinkedIn, YouTube и Twitter, които могат да се окажат много по-полезни.

Грешка 2: LinkedIn е просто сайт за търсене на работа

LinkedIn наистина стартира като сайт за търсене на работа, но в момента предлага много повече от това. Днес той е мрежа, в която професионалисти развиват компаниите си или своята собствената кариера. Освен това е мястото, където хората, които вземат решенията в големите корпорации, прекарват свободното си време. 

Функционалността им LinkedIn Today ги превърна в място за специализирана и персонализирана информация, подбрана на базата на интереси и връзки. Представете си колко информация бихте събрали за професионалната си област и дори за конкурентите си, благодарение на само една функционалност. 

Накрая, ще споменем и услугата им LinkedIn Influencer, която предлагат от миналата година, определяйки 150-те най-влиятелни хора по света, които да публикуват статии в мрежата всеки месец. Списъкът включва сър Ричард Брансън, Барак Обама, Мит Ромни, кралят на продажбите на имоти Ти Боун Пикенс, бившият генерален директор на General Electric Джак Уелч и много други. 

Навремето, ако искахте да се свържеше с някой като Ричард Брансън, трябваше да поискате да се включите в мрежата му, а шансовете да ви отхвърли бяха огромни заради ограничения брой на връзки за всеки потребител. В момента с LinkedIn Influencer можем да се учим от лидери по цял свят на едно място. Те споделят неща, които се отнасят към дадена професионална мрежа и можете да следите колкото искате от тях. Идеята се оказа толкова успешна, че дори броят на имената нарасна до 220 и създадоха много нови начини да се учиш, да израстваш, да си създаваш връзки и брандираш. Предстои да добавят и нова функционалност за видеоклипове.

Грешка 3: Постоянното търсене на най-новата социална медия

Има буквално стотици социални мрежи, всяка със своето уникално предимство и е лесно да предположим, че ще се появят още повече идните години. Големият избор е страхотно нещо, но може да се окаже много изтощително, ако се опитате да се доберете до всеки от тях, като повечето дори не са бизнес ориентирани и не биха оправдали инвестициите ви.

Най-добрият избор за бизнеса са LinkedIn, YouTube и Twitter. Например Twitter е страхотна платформа за изпращане на кратко и конкретно послание към определена публика, но за разлика от LinkedIn не е създадена, за да обслужва бизнеса. 

YouTube може да се използва за бизнес, особено след като позволиха да свържем различни подканали с основния ни канал. Но в YouTube няма да създадете връзки или въвлечете потребителите в бизнеса си, защото все пак това е сайт за видео споделяне.  

Има много други мрежи, които биха ви донесли полза, но са по-ограничени във функционалностите си. Това може и да е хубаво, зависи какви хора се опитваш да достигнеш. 

Например Foursquare е гео-социална мрежа, но е насочена по-скоро към индивидуалния потребител. Това е добра платформа за търговци, които ще вдигнат повече шум около бизнеса си, но все пак не е професионално ориентиран. Flickr е сайт за споделяне на снимки (повече за лична, отколкото бизнес употреба), а SlideShare е сайт за споделяне на слайдове, който в момента е под шапката на LinkedIn, защото се фокусира върху бизнес презентации. 

Общо взето, ако гледате на социалните мрежи професионално и се опитвате да разширите бизнеса си, трябва да използвате платформа, която обслужва нуждите ви. Затова се опитайте да сте активни в няколко бизнес-ориентирани платформи, които биха ви дали най-добри резултати. Придържайте се към тях, експериментирайте и свиквайте да управлявате възможностите им.

Грешка 4: Локалните мрежи не са нужни на бизнеса.

Мисли глобално, действай локално! Сигурно сте чували тази бизнес мантра. Водещите маркетинг специалистите никога не забравят да заложат на сайтове с локално съдържание при опитите си да достигнат аудиторията в дадена страна или по-голям географски регион. Изследване на Harris Interactive сочи, че такава е практиката в 69% от рекламните кампании. Рекламирането в локални онлайн медии има своите незаменими предимства: 

1. Информацията се управлява по-лесно;
2. Измерването на ефективността е по-прецизно;
3. Потребителите бързо намират релевантно локално съдържание.

Svejo.net е най-голямата социална медия в България, която потребителите използват за популяризация на новини, идеи, каузи... Бизнесът също се възползва от големите възможностите на локалната медия. 

За да може да рекламират пред още по-голяма аудитория, марките идват в Svejo.net и публикуват ПР съобщенията си без да има над тях главен редактор, който стриктно спазва конкретна редакционна политика и следи за скрита реклама или директни ПР послания, които по принцип за платени. Ако тази публикация е интересна за общността на Svejo.net, тя гласува за нея и я превръща в популярна, което е най-демократичният начин за определяне на най-интересните и водещи новини за деня.

Не може да пропуснем и рубриката "Диалози" на Svejo.net, която от началото на годината предлага нова възможност за ангажиране на аудиторията чрез похватите на маркетинга в социалните мрежи. Всяка седмица в мултимедийния формат гостуват известни лица - политически лидери, звезди на спорта, популярни фигури от артистичния свят, водещи имена в бизнеса. Всеки регистрирал се потребител в Svejo.net може да задава въпроси без цензура, които се подлагат на гласуване от общност на социалната медия. Най-интересните въпроси и тези, които съберат най-много гласове се задават на госта. Получава се един своеобразен виртуален диалог, от който специалистите по комуникации се възползват максимално в опитите си да намерят нови начини за промотиране на марката си.

Не правете грешки - социалните мрежи работят!

Обмислете добре своята професионална или маркетингова стратегия. Искате ли да увеличите обхвата си? Искате ли да продавате повече продукти/услуги? Искате ли да позиционирате фирмата си като пазарен лидер? Каквито и да са отговорите, изберете най-много пет социални платформи, с които да работите. Направите ли правилния избор, ще разполагате със силен инструмент, който да отговаря на потребностите ви.