С 34,8% повече нови автомобили са били купени у нас, спрямо миналата година, като расте и броят на продадените луксозни коли

Според статистиката по българските пътища продължават да се движат основно стари автомобили, но същевременно у нас е отбелязан рекорден ръст в продажбата на чисто нови коли. Общият брой на автомобилите у нас е около 4 млн. 

По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители за последната година е отбелязан 34,8-процентов ръст в продажбата на нови коли.

В категорията луксозни автомобили най-сериозно продажби са отчетени при поршетата - 93 броя. Така общият брой на тези автомобили у нас вече е 2932. Продадени са още 4 бентлита, три ферарита и едно ламборджини. Цените на тези автомобили варират от няколкостотин хиляди евро до няколко милиона.

Ръстът в продажбите на нови и луксозни автомобили е свързан и с една голяма обществена поръчка - от МВР, коментира пред Би Ти Ви Борислав Цаков от Прес-авто клуб България.

"Интересно явление, за което много хора не знаят, е и реекспортът - много коли влизат в България и буквално седмици или месец след това се връщат страните си на произход. Причината е, че у нас, като бедния роднина, вносителите ползват преференциални условия от производителите и на западняците им излиза по-евтино да докарат автомобила тук, да го откарат обратно и да го продадат отново", обясни Цаков.

Същевременно около 40% от автомобилите у нас са на възраст над 20 години, а други 40% са между 10- и 20-годишни. Едва 15% са на 10 и по-малко години, а новите - до 5 години, са само 5%.

Средната възраст на автопарка у нас е 19 години. За сравнение в ЕС тя е 9 години. 

"След като 40% от колите са над 20 години, а средната възраст на автопарка е 19 години, представете си колко стари са повечето автомобили", коментира Цаков.

Отново според статистиката българинът дава между 5000 и 7000 лв. за автомобил втора ръка.

Източник: Би Ти Ви