Работете здраво, но и се наслаждавайте на живота.

Tоп мениджърът Лий Якока за 32 години изминава пътя от обикновен стажант инженер в концерна "Форд" до президент на "Форд Мотър Кампъни". Той и екипът му са създатели на легендарния модел "Форд Мустанг". Управленските умения на Якока спасяват от фалит концерна "Крайслер". Той е и автор на няколко книги, сред които "Къде изчезнаха лидерите?", издадена и на български, пише сп. "Осем".

Вижте тайните за успех на Лий Якока:

1. Трябва да умеете да се приспособявате към потребностите на хората
Бащата на Лий винаги му набивал в главата две правила: първо, никога не се хващай с капиталоемък бизнес, защото цялата история ще свърши с падане в лапите на банкерите. 

Второ, когато дойдат трудни времена, захвани  се с ресторантьорски бизнес, защото колкото и на зле да отиват нещата, хората винаги ще се хранят.

2. Извлечете си поуки от кризисните времена
Независимо какво е финансовото ви положение, никога не трябва да ви напуска мисълта за възможна криза в бизнеса ви. Редно е да проявявате ненавист към разточителството. 

Когато на мода излезли широките вратовръзки, Лий Якока си прибрал в килера тънките вратовръзки за времето, когато те отново ще се върнат на мода.

3. Намирайте време за развлечения и се наслаждавайте на живота
Бащата на Лий често му повтарял, че трябва да се наслаждаваме на живота. Затова, колкото и много да ви се налага да работите, винаги отделяйте време и за развлечения.

Вижте още: Осем златни правил за лидери от Джак Уелч

4. Бъдете дисциплинирани и упорити
Когато Лий Якока влязъл в университета, вече можел да бъде съсредоточен и да чете тежките научни трудове, като изключвал радиото и не разрешавал нищо да му отвлича вниманието. Казвал си: "В близките три часа ще работя с всички сили, няма да мърдам оттук. И след като си свърша работата, ще отида на кино". 

За да успееш в бизнеса, както и във всичко останало, е много важно да умееш да се съсредоточаваш и рационално да използваш времето си.

5. Планирайте деня си
Поразително е колко много хора не са в състояние да следят строго за изпълнението на собствения си план за деня. Лий често общувал с мениджъри, които му се хвалели: "Знаеш ли, миналата година работих толкова много, че даже не се възползвах от отпуската си". 

Не е за гордост това. Якока винаги искал да отговори на всеки от тези господа: със следното "Ама какъв глупак си ти! Искаш да ме убедиш, че можеш да носиш отговорност за обект, който струва 80 милиона долара, и в същото време вече две години не можеш да отделиш две седмици време и да попътуваш някъде със семейството си?"

Вижте още: Как да успявате в бизнеса - 10 съвета от сър Ричард Брансън

6. Научете се да определяте приоритетите
Якока усвоил тази тънкост още в колежа и според него това била основната причина в последствие всичко да му тръгне по мед и масло. Този, който иска да е експерт в решаването на всякакви бизнес задачи, трябва преди всичко да се научи да определя приоритетите. 

Като студент Лий се опитвал да пресметне какво може да направи за една вечер. В бизнеса мащабът е по-различен. Трябва да имате визия от три месеца до три години напред. 

Опитът сочи, че ако рационалното мислене не се овладее в един ранен етап от житейския ни път, по-късно това е практически невъзможно. 

Умението да определяте приоритетните си дела и способността правилно да си разпределяте времето не са дисциплини, които могат да се изучат например в Харвардската бизнес школа.

Вижте още: 11 житейски урока от Бил Гейтс