Мащабни проекти на турското министерство на транспорта, комуникациите и корабоплаването

Турция започва изграждането на високоскоростна железопътна линия, която да свърже Истанбул с българо-турската граница. Това съобщи турският министър на транспорта, комуникациите и корабоплаването Лютфи Елван, цитиран от в. "Хюриет"

Мащабно инфраструктурно развитие 

Конкурсът за изпълнението на проекта е обявен за тази година, като железопътната линия е част от амбициозните проекти за инфраструктурно развитие на Турция, сред които влизат още и магистрала "Северна Мармара", както и трети мост над Босфора с включени железопътни линии.

Целта на тези проекти е да се подобри транспортната инфраструктура към съседните на Турция страни. Това е и налаганата от правителството политика, като по-голямата идея е Турция да стане част от високоскоростен железопътен коридор свързващ Лондон и Китай, както и да развие собствената си железопътна мрежа.

Елван заяви, че ще продължи развитието на авиационната инфраструктура в страната. Ще бъдат изградени летища в Тракия и градовете Йозгат и Ризе. Секторът се развива с много бързи темпове и през 2014 г. и броят на превозените пътници от авиокомпаниите в страната е достигнал 166 млн. Плановете ще продължат да се развиват на базата на публично-частно партньорство, за да може да се използва капацитета и know-how на бизнеса.

Пътните и железопътните връзки към Гърция също са в процес на модернизация и турското правителство призова гръцките си партньори да направят същото с инфраструктурата на тяхна територия.

Проектът от българска страна

От Българска страна също има действия за подобряване на инфраструктурата, насочена към Турция. До края на 2015 г. трябва да бъде пуснато в експлоатация цялото модернизирано и електрифицирано железопътно трасе от Димитровград до Свиленград. 

Проектът стартира още с предприсъединителната програма ИСПА и след редица забавяния бе продължен с финансиране по Оперативна програма "Транспорт" на Европейския съюз. Единичното трасе ще позволява скорост от 160 км./ч. и възможност за бъдещо удвояване. В момента в експлоатация е отсечката от Свиленград до турската граница.

На този етап отсечката от Димитровград до Харманли, на стойност 143 млн. лв. без ДДС, е изпълнена над 70%, а тази между Харманли и Свиленград (122 млн. лв. без ДДС) – над 60%.