Промени в Закона за автомобилните превози, внесени от Министерски съвет, предвиждат контрол на ДАИ върху споделените пътувания и евентуално налагане на глоби

Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), известна като ДАИ, да има право да проверява т.нар. споделени пътувания, които набират скорост в интернет. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, внесени от Министерския съвет в парламента.

Промените в Закона за автомобилните превози предвиждат още въвеждането на интелигентни тахографи, задължителни психотестове за всички професионални шофьори, ограничаване на лицензите за превози до два, завишаване на санкциите за нарушители и други.

С промяната в закона се дава право на инспекторите от ИААА да изискват сведения от пътниците в колата, дали са платили за пътуването си, като според посочените мотиви за законопроекта "това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза".

Събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно, аргументират се вносителите.

Към момента в закона липсва регулацията на споделените пътувания. Това е нормално, като се има предвид, че става въпрос за сравнително ново явление. И въпреки това икономиката на споделянето набира все по-голяма сила в света, а и у нас. 

Относно споделеното пътуване е трудно да се докаже дали става въпрос за приятелска услуга или бизнес. Например в голям град колеги от един квартал пътуват заедно за работа и си поделят парите за горивото. Друг пример е приятели, които отиват на почивка с един автомобил.

Подобна идея за тежки санкции при случаи на споделено пътуване, влизат в противоречие с представентата в началото на юни от Европейската комисия "Програма за икономика на споделянето", с която се насърчат именно такива практики на икономика на споделянето. В препоръките на ЕК се казва членките на съюза да прибягват до регулации само в краен случай.

Виж още: На нож и срещу сайтовете за споделено пътуване

В случая основните аргументи на регистрираните превозвачи и на държавата са, че при споделеното пътуване не се плащат определени данъци и такси, а водачите не са задължени да полагат необходимите психотестове. Това прави споделеното пътуване по принцип по-несигурно от оторизиран превозвач. 

На практика обаче при подобно пътуване предоставя бърз, в повечето пъти удобен транспорт, който най-често те взема от удобно за теб място и те доставя до удобно за теб място. Разбира се, случва се и да попаднеш на некоректни шофьори или пътници, но за това са коментарите под обявите. 

Идеята за подобни забрани дойде след среща на министъра на транспорта Ивайло Московски с представители на Националното сдружение на автобусните превозвачи, на която той заяви принципната си подкрепа за закриване на сайтове за споделено пътуване и по-голям контрол. Затова и до голяма степен определенията спрямо тези промени като лобистки звучат релевантно. 

Пред превозвачите пък все още стоят два варианта - да се опитват да пресират държавата в противовес на интересите на клиента, или да намери начин, по който да ги заинтригува дотолкова, че все пак да изберат тяхната услуга. Защото старата максима показва едно - колкото и да забраняваш нещо, ако хората го искат и търсят, те ще си го намерят. 

Източник: Mediapool.bg