Промени в Закона за автомобилните превози, внесени от Министерски съвет, предвиждат контрол на ДАИ върху споделените пътувания и евентуално налагане на глоби
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), известна като ДАИ, да има право да проверява т.нар. споделени пътувания, които набират скорост в интернет. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, внесени от Министерския съвет в парламента.
Промените в Закона за автомобилните превози предвиждат още въвеждането на интелигентни тахографи, задължителни психотестове за всички професионални шофьори, ограничаване на лицензите за превози до два, завишаване на санкциите за нарушители и други.
С промяната в закона се дава право на инспекторите от ИААА да изискват сведения от пътниците в колата, дали са платили за пътуването си, като според посочените мотиви за законопроекта "това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза".
Събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно, аргументират се вносителите.
Към момента в закона липсва регулацията на споделените пътувания. Това е нормално, като се има предвид, че става въпрос за сравнително ново явление. И въпреки това икономиката на споделянето набира все по-голяма сила в света, а и у нас.
Относно споделеното пътуване е трудно да се докаже дали става въпрос за приятелска услуга или бизнес. Например в голям град колеги от един квартал пътуват заедно за работа и си поделят парите за горивото. Друг пример е приятели, които отиват на почивка с един автомобил.
Подобна идея за тежки санкции при случаи на споделено пътуване, влизат в противоречие с представентата в началото на юни от Европейската комисия "Програма за икономика на споделянето", с която се насърчат именно такива практики на икономика на споделянето. В препоръките на ЕК се казва членките на съюза да прибягват до регулации само в краен случай.
Виж още: На нож и срещу сайтовете за споделено пътуване
В случая основните аргументи на регистрираните превозвачи и на държавата са, че при споделеното пътуване не се плащат определени данъци и такси, а водачите не са задължени да полагат необходимите психотестове. Това прави споделеното пътуване по принцип по-несигурно от оторизиран превозвач.
На практика обаче при подобно пътуване предоставя бърз, в повечето пъти удобен транспорт, който най-често те взема от удобно за теб място и те доставя до удобно за теб място. Разбира се, случва се и да попаднеш на некоректни шофьори или пътници, но за това са коментарите под обявите.
Идеята за подобни забрани дойде след среща на министъра на транспорта Ивайло Московски с представители на Националното сдружение на автобусните превозвачи, на която той заяви принципната си подкрепа за закриване на сайтове за споделено пътуване и по-голям контрол. Затова и до голяма степен определенията спрямо тези промени като лобистки звучат релевантно.
Пред превозвачите пък все още стоят два варианта - да се опитват да пресират държавата в противовес на интересите на клиента, или да намери начин, по който да ги заинтригува дотолкова, че все пак да изберат тяхната услуга. Защото старата максима показва едно - колкото и да забраняваш нещо, ако хората го искат и търсят, те ще си го намерят.
Източник: Mediapool.bg
1 Коментар
I really happy found this website eventually. Really informative and inoperative, Thanks for the post and effort! Please keep sharing more such blog. Also feel free to visit may web page check this link SEO Service.