Увлекателното разказване на истории е важно умение. В случая на Шехерезада даже се е оказало от жизнеспасяващо значение

Не е нужно да сте писател, за да знаете как да разкажете увлекателно една история. В редица ситуации вече се изисква да привлечете и задържите вниманието на публиката, независимо дали се опитвате да продадете нещо или да спечелите партньор за проект.

Имате по-голям шанс да достигнете съзнанието и сърцето на слушателите, когато им поднесете увлекателна и добре структурирана история. Марго Лайтман, чиито услуги търсят големи рекламни агенции и независими агенти, е концентрирала най-важното за една добра история в пет прости трика:

Ангажирайте слушателите си

"Във всеки аспект на живота от политиката до актьорството, успехът зависи от това дали съумявате да спечелите публиката на своя страна - казва Лайтман. - По отношене разказването на истории, това означава да сторите две много важни неща. Първо, да направите бърз и ясен увод.

Второ, да се представите като бита карта, играчът, който ще изгуби мача. Хората съчувстват на битата карта, така ще заемат вашата страна. Покажете човешката си страна, признайте грешките и ексцентричностите си. Хората не съчувстват на съвършенството."

Звучи глупаво, но...

... Всяка история има начало, среда и край. Когато сте притеснен, овладяването на тази проста структура не е толкова лесно. Без нея обаче ще започнете да се оплитате, ще прескачате, ще се връщате назад, а за слушателя ще е трудно да следи мисълта ви. Хората няма да знаят какво се опитвате да им кажете.

Случвало ли ви се е да присъствате на лекция и да гадаете какво се опитва да ви каже преподавателят и накрая да помислите, че сте си изгубили времето? Ето това се става, когато липсва стурктура.

Историите не са за това какво се е случило, а какво сте почувствали

Случвало ли ви се е да се смеете на несмешен виц, само защото някой ви го е разказал увлекателно? "Всъщност не това, което се предава чрез историята, я прави добра или слаба - казва Лайтман - и това е азбучна истина. Фабулата и сюжетът са почти ирелевантни, когато трябва да установите връзка с публиката. Не става въпрос за "Ние спечелихме мача", а за "Как се почувствахме, когато спечелихме? Как така нещо, което смятахме за невъзможно, взе че се случи?"

Добрите истории са универсални

Всяка история се нуждае от фасетката, в която слушателят да се припознае. Лайтман дава пример със студент, който започнал историята си с "Та, когато влязох в Йейл", което публиката разбира като "Влязох в този наистина много скъп и престижен университет".

Вместо да правите тази грешка, намерете онова в историята, което е универсално и разбираемо от всеки - и започнете с него. Започнете ли така, хората ще ви слушат, за да видят как вие сте реагирали на даденото универсално събитие и дали сте постъпили така, както те биха направили.

Винаги имайте в запас две-три добри истории, когато трябва да блеснете

Ако искате да правите впечатление, винаги дръжте в запас една-две хубави истории. Да си добър разказвач е признак на майсторство, добра памет и емоционална интелигентност - все качества, привлекателни за приятелите, потенциалните гаджета, бъдещия шеф и всеки друг, на когото се натъквате случайно.

Източник: Rooster.com