Познавате ли добре историята на столицата на България?
"Женският пазар" в столицата е едно от най-оживените места открай време.
Днешният "Женски пазар" някога се е намирал край джамията Баня Баши и Централните хали.
Името идва от вековете на робството - по онова време жените нямали право да посещават други пазари, освен селския, и то само в петък.
Пазарът отдавна не е нито само женски, нито само петъчен, но името му продължава да битува в разговорния език на днешните софиянци.
Неговите стари имена били "Конски пазар", "Житен пазар" и пазар "Георги Кирков".
Кратко видео с кадри от началото на XX век на "Женския пазар"
Централният софийски затвор
Централният софийски затвор днес се намира недалеч от самия център на столицата, но някога мястото е било извън София. Затворът е построен през 1908 г. Един от предприемачите, участвал в построяването на затвора, се оказал и сред първите му обитатели поради нечисти сделки, разказва градската легенда.
Църквата "Св. София" е използвана като наблюдателна кула на столичната пожарна
В края на XIX век църквата "Св. София" била използвана за кратко като наблюдателна кула на столичната пожарна команда. През 1930 г. църквата е възстановена и на 21 септември същата година храмът е осветен.
Защо църквата "Св. София" няма камбана?
Днес църквата "Св. София" няма камбанария, защото камбаната й е окачена на голямо вековно дърво пред входа й. Според легендата това е знак на почит към Освобождението от османско владичество, защото оттам биела камбаната в деня на благодарствения молебен, когато тържествено са посрещнати войските на генерал Гурко.
Виж още: "Хъфингтън поуст": 10 невероятни неща, които не знаете за България
Автомобилът на Август Шедеви се движел по софийските улици през далечната 1896 г.
Първият автомобил в София е внесен през 1896 г. от чеха Август Шедеви, който притежавал железарска работилница в града. Автомобилът му De Dion Bouton е бил с парен двигател, дървени колела и плътни бандажни гуми. Колата е използвана само няколко пъти по улиците на столицата, а след сериозна повреда била изоставена.
София е много богата европейска столица - благодарение на минералните си извори
Софийските минерални извори са 49 от осем типа хидротермални зони с общ дебит 480 л/сек. и температура от 30 до 90 градуса. Имат голяма дълбочина и водите им са защитени от замърсяване.
Виж още: България на 32-ро място сред "най-добрите страни" в света
София е изключително богата европейска столица. Градът е възникнал и се е развил благодарение на минералните си извори. Но голяма част от тях са изоставени, забравени и разрушени. Заради тях Константин Велики казва: "Сердика е моят Рим". През 1891 г. бил приет Закон за минералните води, действал до 1947 г.
Първият велосипед в София - "бицикъл", и първият софийски трамвай
Десетилетие след Освобождението на България чужденци, живеещи в София, внасят първия велосипед. Столичани го наричат "бицикъл", а Иван Вазов - "дяволски колица".
Идеята да бъде изградена мрежа от трамвайни линии в София се реализира на 1 декември 1898 г., когато община София отдава на концесия построяването на трамвайни линии на френското дружество "Марсилия" и белгийското "Електрически трамвай". Първият трамвай в София е поръчан от Столична община през 1901 г.
Кратко видео с кадри от първия трамвай в София
Първият телефонен разговор в София
През 1884 г. е проведен първият телефонен разговор в София. Трима млади офицери, завръщайки се от Русия, където получили военното си образование, донесли в столицата ни чудната техника, изобретена от Александър Бел, която буквално променя пътя на човечеството. Квартирата им била на днешната улица "Иван Вазов", а през две къщи бил домът на полковник Решети, високопоставен военен, който имал красива дъщеря.
Единият от младите офицери - капитан Груев, изградил телефонната връзка. Дали с тези си свързочни умения офицерът е спечелил сърцето на г-ца Решети - не се знае, но се говори, че на 26 ноември 1884 г., когато линията между двете къщи проработила, красивата госпожица запяла от радост в слушалката.
Същото направил и Стефан Стамболов, който присъствал на събитието. А през 1899 г. е осъществена първата междуградска връзка София-Пловдив.
Градската градина в столицата
След Освобождението на България първата изградена градина е градината пред Народния театър "Иван Вазов". Малко са тези, които знаят, че днешното й име е Градска градина.
Първоначално Южният парк е бил замислян като парк в пейзажен стил, който да обхваща площ чак до НДК и Моста на въздишките в София.
Рекламен филм за София
Източник: Dobrinovini.com
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook