Народният представител коментира темата с войната по пътищата, законовите мерки, които биха могли да ограничат катастрофите и дадените жертви

Когато става въпрос за войната по пътищата, сегашното Народно събрание обръща голямо внимание на проблема. Множеството катастрофи и високата смъртност в следствие на пътни инциденти в условия на демографска криза дават на този проблем национално значение. Това ни накара и да се обърнем към един от най-активните по темата народни представители - Петър Славов, и да му зададем няколко въпроса за институционалната страна на тази тема и какви решения са възможни:

- Една от темите, които периодично се обсъждат в това Народно събрание, е войната по пътищата. До момента какви са основните промени са гласувани и приети за решаване на проблема?

- Вече няколко пъти се опитвам да алармирам колегите ми в парламента, че проблемът с войната по пътищата изисква незабавни мерки и промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Неотдавна, по-мой въпрос за т.нар. "рецидивисти на пътя", министър Бъчварова разкри информация, че близо 1000 души имат по 5 и над 5 пет акта от КАТ, по които наказателните постановления не са влезли в сила и те продължават необезпокоявано да шофират по пътищата (ако влязат в сила, почти със сигурност те ще останат без контролни точки и без книжки). Шофират до поредния причинен от тях инцидент. Именно такъв бе случаят в Панагюрище, когато бе убито дете на пътя от шофьор, за който медиите писаха, че имал около 20 невлезли в сила наказателни постановления от КАТ.

Всичко казано дотук ме мотивира да предложа неотдавна промени в Закона за движение по пътищата, които бяха насочени именно към спирането и понасянето на отговорност от тези "шофьори-рецидивисти". Предложенията включваха принудителна административна мярка при установяване на поредното тежко нарушение-временно отнемане на книжката до изясняване въпроса за вината, съчетано и със бърз съдебен контрол за законосъобразност на действията на КАТ. А както се досещате, при посещението в КАТ за получаване обратно на книжката, въпросният шофьор щеше да получи "бонус" от всичките му невръчени наказателни постановления.

- Не веднъж сте се изказвали за по-строги санкции за шофьорите причинители на тежки произшествия. Какви според вас са основните мерки, които трябва да бъдат взети на първо време?

- Както вече загатнах, моето убеждение е, че трябва да се преработят съществуващите принудителни административни мерки (ПАМ) в ЗДвП, за да може при тежки произшествия с жертви или тежко пострадали, органите на КАТ да се намесват решително и подобни водачи да бъдат спирани временно от шофиране, до изясняване въпроса за вината им. Тази мярка следва да е придружена и с отговорност по Наказателния кодекс за онези особено нагли "шофьори-рецидивисти", които въпреки отнемането на книжката, отново ще се качат зад волана и, не дай Боже, могат да причинят ново тежко ПТП.

Може да се мисли и за подобряване на режима на връчване на наказателните постановления, тъй като сегашната процедура по Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) е тежка и тромава и очевидно има доста "специалисти", които успяват да се укрият и да трупат актове, без наказателните им постановления да могат да влязат в сила и да понесат отговорност.

И разбира се, камерите за контрол на скоростта и видеоконтролът също могат да са много полезни. Неотдавнашните промени в законодателната уредба, възстановяващи действието на мобилните камери, вече дават резултат и аз се надявам закупуването и използването на подобни средства за контрол на скоростта да продължи и да има все по-дисциплиниращ ефект.

Adv-petar-slavov-v-delova-obstanovka

- Как ще коментирате предложените от Вашия колега в Реформаторския блок Настимир Ананиев промени в Закона за движение по пътищата, които засягат младите шофьори – забрана да се шофира вечер, забрана да се управляват мощни автомобили, да се кара по магистрала и т.н.?

- Доколкото знам, това са само идеи и на този етап подобна законодателна инициатива не сме обсъждали в парламентарната група на РБ. Личното ми убеждение е, че младите шофьори не бива да бъдат ограничавани и дори дискриминирани с подобни мерки, а да се засили качеството на обучението и самосъзнанието им за последиците, които може да има неразумното шофиране, особено с превишена скорост. Защото, ако липсва това самосъзнание, и с не толкова мощен автомобил, даден шофьор може да вдигне 100 км в населено място и да предизвика тежко ПТП.

Що се касае до магистралите, имайте предвид, че движението по автомагистрала е с най-ниска степен на опасност, тъй като има разделителна мантинела (т.е. отпада опасността от навлизане в насрещното платно и челен удар), лентите са две (т.е. изпреварването е облекчено) и пр. Наред с това, никъде не се изисква по автомагистрала да се шофира с максималната допустима скорост-спокойно за младите водачи може да има ограничение до 90 км/ч примерно.

- Вече на няколко пъти се заговори за гражданско участие при представянето на доказателства за нарушения - снимки, клипове и т.н. Може ли това да стане факт? По какъв начин биха могли гражданите да изпращат подобни доказателства на КАТ чисто технологично?

- Няма законови ограничения даден водач да монтира в личния си автомобил подобно записващо устройство-камера и пр. Записът на конкретно нарушение може да бъде изпращан и сега на КАТ и МВР, като за да може да се използва е необходимо човекът, извършил записа, да се съгласи да свидетелства за фактите и обстоятелствата, или да посочи други свидетели на инцидента. Много хора вече го правят и това действа превантивно както на недобросвестни катаджии, често използващи репликата "и с‘я к‘во ще пра‘им", така и за установяване на водачи, паркиращи в тревни площи и по детски площадки, каращи безразсъдно и опасно за околните или извършили друго нарушение.

Виж още: А ние си измираме по пътя

- Т.нар. "рискови групи" на пътя - мотористите са причина за много произшествия. Трябва ли да бъдат приети промени, касаещи тяхното положение в Закона, за да се избегнат произшествия?

- Всъщност общият брой на инцидентите с мотоциклети е значително по-малък от този между автомобили, просто те винаги привличат внимание и се създава впечатление, че едва ли не са масови. За мотоциклетистите важат същите правила, както и за шофьорите на автомобили-нарушаването им е основание за налагане на санкции. Отново всичко опира до контрол и ефективното налагане на санкции на провинилите се водачи. А тук проблемите са същите, както и при останалите недобросъвестни водачи на МПС, така че едва ли е нужно някакво специално отношение към мотоциклетистите, или пък третирането им като "рискова група".

Petar-slavov-i-martin-dimitrov-v-intervyu-za-bulevard-bg

- Вие сам сте голям привърженик на екологичния транспорт и преди време успяхте да прокарате идеята за стоянка за велосипеди до Народното събрание. Факт е обаче, че поведението на много велосипедисти на пътя създава рискове от катастрофи, а не са рядкост и инцидентите между пешеходци и велосипедисти. Как този проблем може да се ограничи и какви мерки могат да се гласуват от парламента?

Действително, с колеги от Реформаторския блок и с помощта и на ръководството на парламента успяхме неотдавна да инициираме поставянето на стоянка за близо 20 велосипеда в района на Народното събрание, която да се ползва и от служители на околните сгради. Основният проблем с велосипедния транспорт в София и големите градове е липсата на достатъчно велоалеи. Това често принуждава велосипедистите да карат или по тротоара, или на пътното платно и така се стига и до конфликти и с пешеходци, и с водачи на МПС.

Една от възможностите този проблем да се разреши, е изменение в Закона за устройство на територията, което да задължи местните власти, при извършване на реконструкция или рехабилитация на даден булевард, задължително да се обособява и изгражда и велоалея на него. От Реформаторския блок работим по такива изменения и вероятно съвсем скоро ще ги внесем под формата на законопроект.

- В Германия през почивните дни и вечер е забранено преминаването на ТИР-ове по междуградски пътища и магистрали. Има ли възможност подобни промени да бъдат приети и в България за ограничаването на произшествията по магистралите?

- В България също се въвеждат подобни ограничения през летния сезон, когато интензитетът на движение се повишава значително заради отпуските. Движението на ТИР-ове и тежки камиони се ограничава в часовете на интензивен трафик и в дните петък и неделя. Мисля, че тази мярка, особено когато се контролира спазването ѝ, дава добри резултати и представлява някакъв приемлив компромис и за пътуващите отпускари, и за бранша на превозвачите, които също трябва да могат да си вършат работата.

Petar-slavov-v-blizak-plan

- Говорим за глоби и санкции, но голям проблем е и събирането им. Как може то да се подобри?

- През последните години събираемостта постоянно се подобрява, предвид въвеждането на редица мерки-намаляване на глобите за водачи, платили си фиша в 7-дневен срок, отказ от предоставяне на различни административни услуги на водачи, които имат неплатени глоби, събиране на глобите чрез публични изпълнители и др. Разбира се, има още какво да се подобри, но нека не забравяме, че усилията ни трябва да са в посока да има по-малко нарушители, а не да се събират повече глоби!




16 Коментара

  1. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Mike Rooney

    Your post is very helpful and information is reliable. I am satisfied with your post. Thank you so much for sharing this wonderful post.
    Lee Tang A Killer Paradox Bomber Jacket

  2. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Escort in Delhi

    We know that you long for affection and care in the darks of the evening. Presently, you really want not stress over the dejection of yours, on the grounds that our autonomous call young ladies are here. Escort in Delhi Don't you need to appreciate extraordinary closeness and endless climaxes with our attractive escorts in? We realize that you need to appreciate, and you are anxious to impart the bed to them.

  3. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Phone Sex Delhi Escorts Agency

    A Variety of Escorts We have a diverse selection of over 100 escorts of different nationalities, body types, and personalities. Browse through profiles of escorts from India, Russia, Ukraine, Arab, Irani, Turkey, and beyond. Find an Phone Sex Delhi Escorts Agency that matches your tastes in height, hair color, age or any other attribute. With many escorts fluent in multiple languages like Hindi, English, Spanish or French, you’re sure to find an escort you connect with.

  4. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Escorts in Uttam Nagar

    This is the computerized period, and that implies the vast majority of the work should possible without meet eye to eye. Escorts in Uttam Nagar We generally attempt to assist our clients with getting the best administrations with practically no entanglements. We have all around devoted client support that will direct you through the whole interaction from begin to end, with next to no fight.

  5. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 메이저사이트

    This is indeed a great website, and I love it the most. Thank you very much for sharing this with all of us. You do recognize what you are talking about! Bookmark added. Please also seek advice from my website메이저사이트

  6. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Angel17

    Your interview is great. I can learn a lot from it. Attic Insulation

  7. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Martin Hannah

    This was well thought. concrete contractors brooklyn ny

  8. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Matthew Brisco

    Never have I heard this, interesting. roll off dumpster rental

  9. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Andrea Newsom

    Thats quite the policy wow. basement remodeling Brooklyn

  10. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Jade

    This is an amazing site. Tree Trimming Sioux City

  11. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 mikasa

    I was very encouraged to find this site. The reason being that this is such an informative post. Thanks for sharing!

    https://www.carportscairns.com/



  12. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Chester

    It is very interesting. I want to read more of this in the future, Dumpster Rental

  13. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Peter

    The main problem with bicycle transport in Sofia and big cities is the lack of enough bicycle lanes. This often forces cyclists to ride either on the sidewalk or on the roadway, and this leads to conflicts with both pedestrians and motor vehicle drivers. | lawn care

  14. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 killersmile

    Awesome site i love it keep posting more! kitchen remodeling contractor grand rapids mi

  15. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 killersmile

    Great site i love it keep posting more! https://fencecompanymiamifl.com

  16. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Тото

    Господин Славов, не мислите ли, че по-ценен е живота на хората, а не интересите на превозвачите, че гледате и с тях да се съобразявате. В Народното събрание приоритет трябва да бъдат мерките за опазване на нацията - чисто физическото и оцеляване и увеличаване на прираста, защото след 30 години се очертава драматично положение..Вземете мерки за това, работете как да намалите жертвите по пътя и как да поощрите семействата да имат повече деца.