Народният представител коментира темата с войната по пътищата, законовите мерки, които биха могли да ограничат катастрофите и дадените жертви

Когато става въпрос за войната по пътищата, сегашното Народно събрание обръща голямо внимание на проблема. Множеството катастрофи и високата смъртност в следствие на пътни инциденти в условия на демографска криза дават на този проблем национално значение. Това ни накара и да се обърнем към един от най-активните по темата народни представители - Петър Славов, и да му зададем няколко въпроса за институционалната страна на тази тема и какви решения са възможни:

- Една от темите, които периодично се обсъждат в това Народно събрание, е войната по пътищата. До момента какви са основните промени са гласувани и приети за решаване на проблема?

- Вече няколко пъти се опитвам да алармирам колегите ми в парламента, че проблемът с войната по пътищата изисква незабавни мерки и промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Неотдавна, по-мой въпрос за т.нар. "рецидивисти на пътя", министър Бъчварова разкри информация, че близо 1000 души имат по 5 и над 5 пет акта от КАТ, по които наказателните постановления не са влезли в сила и те продължават необезпокоявано да шофират по пътищата (ако влязат в сила, почти със сигурност те ще останат без контролни точки и без книжки). Шофират до поредния причинен от тях инцидент. Именно такъв бе случаят в Панагюрище, когато бе убито дете на пътя от шофьор, за който медиите писаха, че имал около 20 невлезли в сила наказателни постановления от КАТ.

Всичко казано дотук ме мотивира да предложа неотдавна промени в Закона за движение по пътищата, които бяха насочени именно към спирането и понасянето на отговорност от тези "шофьори-рецидивисти". Предложенията включваха принудителна административна мярка при установяване на поредното тежко нарушение-временно отнемане на книжката до изясняване въпроса за вината, съчетано и със бърз съдебен контрол за законосъобразност на действията на КАТ. А както се досещате, при посещението в КАТ за получаване обратно на книжката, въпросният шофьор щеше да получи "бонус" от всичките му невръчени наказателни постановления.

- Не веднъж сте се изказвали за по-строги санкции за шофьорите причинители на тежки произшествия. Какви според вас са основните мерки, които трябва да бъдат взети на първо време?

- Както вече загатнах, моето убеждение е, че трябва да се преработят съществуващите принудителни административни мерки (ПАМ) в ЗДвП, за да може при тежки произшествия с жертви или тежко пострадали, органите на КАТ да се намесват решително и подобни водачи да бъдат спирани временно от шофиране, до изясняване въпроса за вината им. Тази мярка следва да е придружена и с отговорност по Наказателния кодекс за онези особено нагли "шофьори-рецидивисти", които въпреки отнемането на книжката, отново ще се качат зад волана и, не дай Боже, могат да причинят ново тежко ПТП.

Може да се мисли и за подобряване на режима на връчване на наказателните постановления, тъй като сегашната процедура по Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) е тежка и тромава и очевидно има доста "специалисти", които успяват да се укрият и да трупат актове, без наказателните им постановления да могат да влязат в сила и да понесат отговорност.

И разбира се, камерите за контрол на скоростта и видеоконтролът също могат да са много полезни. Неотдавнашните промени в законодателната уредба, възстановяващи действието на мобилните камери, вече дават резултат и аз се надявам закупуването и използването на подобни средства за контрол на скоростта да продължи и да има все по-дисциплиниращ ефект.

Adv-petar-slavov-v-delova-obstanovka

- Как ще коментирате предложените от Вашия колега в Реформаторския блок Настимир Ананиев промени в Закона за движение по пътищата, които засягат младите шофьори – забрана да се шофира вечер, забрана да се управляват мощни автомобили, да се кара по магистрала и т.н.?

- Доколкото знам, това са само идеи и на този етап подобна законодателна инициатива не сме обсъждали в парламентарната група на РБ. Личното ми убеждение е, че младите шофьори не бива да бъдат ограничавани и дори дискриминирани с подобни мерки, а да се засили качеството на обучението и самосъзнанието им за последиците, които може да има неразумното шофиране, особено с превишена скорост. Защото, ако липсва това самосъзнание, и с не толкова мощен автомобил, даден шофьор може да вдигне 100 км в населено място и да предизвика тежко ПТП.

Що се касае до магистралите, имайте предвид, че движението по автомагистрала е с най-ниска степен на опасност, тъй като има разделителна мантинела (т.е. отпада опасността от навлизане в насрещното платно и челен удар), лентите са две (т.е. изпреварването е облекчено) и пр. Наред с това, никъде не се изисква по автомагистрала да се шофира с максималната допустима скорост-спокойно за младите водачи може да има ограничение до 90 км/ч примерно.

- Вече на няколко пъти се заговори за гражданско участие при представянето на доказателства за нарушения - снимки, клипове и т.н. Може ли това да стане факт? По какъв начин биха могли гражданите да изпращат подобни доказателства на КАТ чисто технологично?

- Няма законови ограничения даден водач да монтира в личния си автомобил подобно записващо устройство-камера и пр. Записът на конкретно нарушение може да бъде изпращан и сега на КАТ и МВР, като за да може да се използва е необходимо човекът, извършил записа, да се съгласи да свидетелства за фактите и обстоятелствата, или да посочи други свидетели на инцидента. Много хора вече го правят и това действа превантивно както на недобросвестни катаджии, често използващи репликата "и с‘я к‘во ще пра‘им", така и за установяване на водачи, паркиращи в тревни площи и по детски площадки, каращи безразсъдно и опасно за околните или извършили друго нарушение.

Виж още: А ние си измираме по пътя

- Т.нар. "рискови групи" на пътя - мотористите са причина за много произшествия. Трябва ли да бъдат приети промени, касаещи тяхното положение в Закона, за да се избегнат произшествия?

- Всъщност общият брой на инцидентите с мотоциклети е значително по-малък от този между автомобили, просто те винаги привличат внимание и се създава впечатление, че едва ли не са масови. За мотоциклетистите важат същите правила, както и за шофьорите на автомобили-нарушаването им е основание за налагане на санкции. Отново всичко опира до контрол и ефективното налагане на санкции на провинилите се водачи. А тук проблемите са същите, както и при останалите недобросъвестни водачи на МПС, така че едва ли е нужно някакво специално отношение към мотоциклетистите, или пък третирането им като "рискова група".

Petar-slavov-i-martin-dimitrov-v-intervyu-za-bulevard-bg

- Вие сам сте голям привърженик на екологичния транспорт и преди време успяхте да прокарате идеята за стоянка за велосипеди до Народното събрание. Факт е обаче, че поведението на много велосипедисти на пътя създава рискове от катастрофи, а не са рядкост и инцидентите между пешеходци и велосипедисти. Как този проблем може да се ограничи и какви мерки могат да се гласуват от парламента?

Действително, с колеги от Реформаторския блок и с помощта и на ръководството на парламента успяхме неотдавна да инициираме поставянето на стоянка за близо 20 велосипеда в района на Народното събрание, която да се ползва и от служители на околните сгради. Основният проблем с велосипедния транспорт в София и големите градове е липсата на достатъчно велоалеи. Това често принуждава велосипедистите да карат или по тротоара, или на пътното платно и така се стига и до конфликти и с пешеходци, и с водачи на МПС.

Една от възможностите този проблем да се разреши, е изменение в Закона за устройство на територията, което да задължи местните власти, при извършване на реконструкция или рехабилитация на даден булевард, задължително да се обособява и изгражда и велоалея на него. От Реформаторския блок работим по такива изменения и вероятно съвсем скоро ще ги внесем под формата на законопроект.

- В Германия през почивните дни и вечер е забранено преминаването на ТИР-ове по междуградски пътища и магистрали. Има ли възможност подобни промени да бъдат приети и в България за ограничаването на произшествията по магистралите?

- В България също се въвеждат подобни ограничения през летния сезон, когато интензитетът на движение се повишава значително заради отпуските. Движението на ТИР-ове и тежки камиони се ограничава в часовете на интензивен трафик и в дните петък и неделя. Мисля, че тази мярка, особено когато се контролира спазването ѝ, дава добри резултати и представлява някакъв приемлив компромис и за пътуващите отпускари, и за бранша на превозвачите, които също трябва да могат да си вършат работата.

Petar-slavov-v-blizak-plan

- Говорим за глоби и санкции, но голям проблем е и събирането им. Как може то да се подобри?

- През последните години събираемостта постоянно се подобрява, предвид въвеждането на редица мерки-намаляване на глобите за водачи, платили си фиша в 7-дневен срок, отказ от предоставяне на различни административни услуги на водачи, които имат неплатени глоби, събиране на глобите чрез публични изпълнители и др. Разбира се, има още какво да се подобри, но нека не забравяме, че усилията ни трябва да са в посока да има по-малко нарушители, а не да се събират повече глоби!




11 Коментара

  1. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Ritika Shah

    When you are at our Luckynyt Lucknow Escorts, then you don't have to worry about your satisfaction. Your satisfaction will be achieved by our girls instantly. From deep anal sex to high intercourse, you can rely on our Escorts in Lucknow for everything. Whatever your cravings are and what sexual position you have thought of, our Escort girls will help in accomplishing all. Afterward, we can become your favorite spot for grabbing various types of Escort girls. You should look for our female Escort in Lucknow to know how we will satisfy you. As soon as you enter our Escort agency, you will start feeling pleasant and wonderful. Our Escort service in Lucknow vibes will attract you to get seductive with our girls.

  2. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Book Our Delhi Escort

    So what are you waiting for? Book our Delhi Escort now! As an independent escort service provider, we understand our client's needs and match them with suitable escorts.

  3. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 <a href="https://www.eljnoub.com/">شيخ روحاني</a>

    تبادل جيست بوست
    نحن نمتلك 17 رابط دوفلو ذات جودة عالية
    من يرغب تبادل الروابط الخلفية النصية
    يرجي التواصل معنا عبر
    00491634511222 الواتس اب
    شيخ روحاني
    شيخ روحاني
    BERLINintim
    رقم ساحر سعودي
    شيخ روحاني
    جلب الحبيب
    شيخ روحاني
    شيخ روحاني
    BERLINintim
    رقم ساحر سعودي
    رقم ساحر سعودي
    الشيخ الروحاني المغربي
    الشيخ الروحاني لجلب الحبيب
    رقم ساحر حقيقي
    شيخ روحاني سعودي
    الشيخ الروحاني المغربي
    الشيخ الروحاني المغربي
    رقم شيخ روحاني
    اكبر شيخ روحاني لجلب الحبيب
    الشيخ الروحاني لجلب الحبيب
    ابو معشر الفلكي
    الشيخ الروحاني لجلب الحبيب
    جلب الحبيب العنيد
    رقم شيخ روحاني
    معالج روحاني سعودي
    الشيخ الروحاني المغربي
    شيخ روحاني مضمون
    رقم شيخ روحاني
    جلب الحبيب
    https://telegra.ph/kiki-09-20-3
    https://telegra.ph/BERLINintim-09-20

  4. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 krithikashetty

    If you want a real independent female's in Hyderabad city So we welcome to our Krithika Shetty Hyderabad escorts agency offers perfect and highly qualified Hyderabad female escorts for fulfil sexual needs. Make your business meeting memorable and enjoyable.
    Best escorts service in Hyderabad

  5. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Sheetal Dubay

    There are some fascinating deadlines in this article but I don?t know if I see all of them center to heart. There may be some validity but I will take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we want extra! Added to FeedBurner as nicely
    Call Girls Ghaziabad

  6. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Sonal

    I provide my service to all nice persons with 100% satisfaction. Modeling is my Profession and Dating is my passion.

  7. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 sonal

    https://www.sonalmitra.com/

  8. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 yujin kim

    Your post is incredibly inspiring and insightful. The way you articulated your thoughts on personal growth is both motivational and thought-provoking. It's refreshing to see such a positive and empowering perspective. Thank you for sharing this with us; it truly made my day! winteranma

  9. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 halin lee

    Elevate your self-care routine with our top-notch massage treatments.
    massagee

  10. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 halin lee

    Elevate your self-care routine with our top-notch massage treatments.
    massagee

  11. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Тото

    Господин Славов, не мислите ли, че по-ценен е живота на хората, а не интересите на превозвачите, че гледате и с тях да се съобразявате. В Народното събрание приоритет трябва да бъдат мерките за опазване на нацията - чисто физическото и оцеляване и увеличаване на прираста, защото след 30 години се очертава драматично положение..Вземете мерки за това, работете как да намалите жертвите по пътя и как да поощрите семействата да имат повече деца.