Вместо правителствените "Еърбъс А319" и по-компактния "Фалкон 2000", Румен Радев предпочете да отиде на първото си посещение в Брюксел с военнотранспортния "Спартан"

Първата официална визита на президента Румен Радев е двудневно посещение в Брюксел. Програмата му предвижда срещи в Европейската комисия и Европарламента, както и в щаб-квартирата на НАТО. Вместо с правителствения "Еъбръс", до белгийската столица президентът и делегацията му летят с военно-транспортния самолет "Спартан", съобщава Нова телевизия. 

Флотата на "Авиоотряд 28" предлага големия пътнически лайнер "Еърбъс А319" и по-компактния "Фалкон 2000". А от Военновъздушните сили, които президентът Румен Радев познава повече от всеки друг, за подобно пътуване има военнотранспортен самолет "Спартан".

Големият "Еърбъс А319" не е особено по-различен от пътническите самолети, които ползват авиокомпаниите за граждански полети. Той разполага с около 150 места в зависимост от модификацията. Лети на височина 12 хил. метра и развива скорост 900 км/ч.

Правителственият "Фалкон" е далеч по-малка машина. Може да се издигне на 14 хил. метра височина, максималната му скорост е 890 км/ч., но пък разполага с едва около 20 места за пътници.

"Спартан", от своя страна, е военнотранспортна машина и не разполага с лукса на другите два самолета. Обикновено транспортира военна техника или пък се използва за парашутни скокове и други специални мисии. Интериорът му е по-семпъл и направен така, че лесно да може да се променя съобразно мисията. При пътнически полети в спартана могат да се наредят максимум 60 седалки. Максималната височина, на която лети е 9000 метра, а максималната скорост - 600 км/ч.

Разстоянието от София до Брюксел е около 1800 километра. С еърбъса и фалкона това разстояние се прелита за около два часа. Спартанът обаче е по-тромав и го взима за три часа при максимална скорост.

Според производствените характеристики на всеки самолет еърбъсът харчи най-много - 5 литра гориво на километър полет. Спартанът - 3 литра на километър, а фалконът - 2 литра. Тоест от София до Брюксел най-скъп би бил полетът с еърбъса, тъй като ще изгори 9000 литра, докато за същото разстояние разходът на спартана ще е 5400 литра, а на фалкона - само 3600 литра.

Очевидно е, че най-евтиното пътуване предлага малкият правителствен фалкон. Конкретно за тази визита обаче той е отпаднал като вариант, тъй като е прекалено малък за делегацията на Радев. Затова вероятно е предпочетен полетът със "Спартан".

Източник: Нова телевизия