Какво е свършено до днес и какво предстои по развитието на софийското метро?

Изпълнителният директор на столичния метрополитен инж. Стоян Братоев коментира на пресконференция бъдещите дейности по новите етапи от метрото - по-специално Линия 3 (бул. "Ботевградско шосе" – бул. "Владимир Вазов" – ЦГЧ – жк "Овча купел"), чието трасе е с дължина 8 км, с осем метростанции.

Равносметката за годината до днес

Актуалното тази година бяха отсечките от "Цариградско шосе" до летището и от "Младост 1" до бизнеспарка, посочи инж. Братоев, цитиран от Profit.bg. Общо двата участъка са с дължина 7,7 км ново строителство.

Общата стойност на двата лота е била 119 млн. евро, от които 93 млн. от Европейския фонд за регионално развитие, а останалите - съфинансиране.

Първият лот, към летището, е с дължина 5 км, с четири метростанции. Стойността му е 75 млн. евро и бе завършен на 2 април. Метростанцията на "Искърско шосе" има връзка с железопътната мрежа чрез малка жп гара.

Метростанцията на Летище София е буквално пред входа на терминала, за да осигури връзка между въздушния и градския транспорт. Ежедневно оттам минават над 4000 пътници.

Вторият лот - между "Младост 1" и Бизнеспарка - е с дължина 2,7 км, с три метростанции, на стойност 44 млн. евро. Първата метростанция - "Александър Малинов", е изградена частично по открит способ и т.нар. "милански метод", посочи инж. Братоев.

В момента се изпълнява разширението между бул. "Джеймс Баучер" до кръстовището с ул. "Сребърна". Това е участък с дължина 1,3 км, от които 950 м се строят по новия австрийски тунелен метод, а метростанцията се изгражда по миланския метод.

Виж още: Бул. "Черни връх" пропадна в строящата се метростанция

Към днешна дата метростанцията е изградена на 36%, като към края на лято 2016 участъкът трябва да е окончателно завършен.

Какво предстои

В момента се подготвяме за започване работа по третата линия на метрото, съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен". В новия програмен период е предвидено строителство на централния участък на третата линия от бел. "Владимир Вазов", Малък градски театър "Зад канала", Орлов мост, където прави връзка с първата линия на метрото.

След това бул. "Патриарх Евтимий" и НДК, където се прави връзка с втората линия на метрото и "Красно село". Това е етап с дължина 8 км и осем метростанции. В момента правим избор на изпълнители, имаме 14 оферти с по 6000-7000 страници документация, съобщи още Братоев.

Прави се оценка от 15-членна комисия от четири различни ведомства и другия месец се очяква да бъдат обявени резултатите от избора на изпълнител. Паралелно с това върви тръжната процедура за избор на доставка на влаковете, тъй като те ще бъдат от друг вид - с трето ниво автоматика, което позволява в един момент да бъдат управлявани без машинист.

Там също са внесени офертите и се прави оценка. Надяваме се втората половина на август и началото на септември също да мине оценката и да се обяви доставчикът, съобщи инженер Братоев. Целта е през късната есен да се подпишат договорите и да започне подготовка, като вероятно

активното строителство ще започне през декември

Времетраенето за изграждането на този участък е около 42 месеца, тъй като това е централен участък в изключително сложни геоложки условия.

Виж още: Лондонското метро има над 150-годишна история

"Когато правихме станция "Сердика", мислех, че това ще е най-трудната станция. Оказа се обаче, че не е така. "Орлов мост" се очаква да е още по-сложен и труден. Станцията на "Цар Борис Трети" също ще е много сложна и трудна, защото е на няколко нива", заяви шефът на столичния метрополитен.

Другите два етапа от третата линия са от "Красно село" до "Овча купел" и по бул. "Владимир Вазов". И двата ще са с времетраене от около две години и половина, така че, дори и да се намери финансиране, тяхното изграждане ща започне по-късно, за да стане едновременно с централния участък.

Причината - за да могат да функционират, трябва да бъде изградено и депото в централния участък, което е в западния край, посочи инж. Братоев. Затова в процеса на работа, като тръгне строителството на централния участък и се върви с прилични темпове, ще се търси финансиране и за връзките с "Овча купел" и "Владимир Вазов".

Пешеходното обслужване на третата линия показва, че ще имаме около 70-80 хил. само от зоната на пешеходното обслужване, а

цялото натоварване ще е около 170 хил. пътници дневно

Това ще е повече, отколкото втората линия, която обаче е само 10,8 км, докато тук говорим за 16 км трасе, уточни шефът на "Метрополитен София".

Предвижда се тунелите в централния участък да се строят по "щитов метод", подобно на метода при изграждането на втората линия. Дори характеристиките, заложени към изискванията за тунелните машини, са аналогични, защото се оказа, че при втория участък правилно сме подбрали машините, които позволиха да минем под Лъвов мост, под църквата "Света София". Затова сме заложили подобни параметри и за третата линия, поясни още инж. Братоев.

Метростанцията на "Красно село" ще е разположена на кръстовището на бул. "Цар Борис Трети" и ул. "Житница". Затова строителството ще е по аналогичен метод, с три подземни етажа, по технология, подобна на метростанция "Джеймс Баучер".

Станцията ще е изградена на две части, като по време на строителството няма да има стесняване на профила на бул. "Цар Борис Трети". Лентите ще се запазят, обеща Братоев.

Метростанцията на бул. "Гешов" и "България" ще е свързана директно с подлеза на бул. "България". Тя ще е на две етажни нива и ще се изгражда по класически способ. Подобна технология приложихме на метростанция "Хан Кубрат", уточни шефът на метрото.

Друга интересна метростанция е на бул. "Витоша" и "Патриарх Евтимий", при която едните входове ще излизат на самото кръстовище. Тази метростанция, поради преминаването под втората линия, е с по-голяма дълбочина и с три етажни нива.

Връзката между двете метростанции ще е директно в подлеза. Пътниците ще излизат от новата метростанция в старата. Тук ще се ползва отново миланският метод, приложен на няколко места - като Лъвов мост и хотел "Хемус".

Източник: Profit.bg