Изложбата пристига в столичната галерия One Monev месец след московския Международен панаир за съвременно изкуство и представя творчеството му в две действия от 17 октомври до 18 ноември

Сергей Рожин предизвика истински фурор със своите "Глухарчета" на Международния панаир за съвременно изкуство в Москва Cosmoscow през септември. Голяма новина за българската артсцена е пристигането на “Глухарчета” и други негови творби у нас едва месец по-късно.

Кураторка на експозицията в One Monev Gallery е Снежана Кръстева от музея за съвременно изкуство “Гараж", основан от Дария Жукова през 2008 г. 

В момента интересът към младия художник е наистина голям, отбелязват от столичната галерия. Веднага след София “Глухарчета” пътува за един от най-старите музеи за модерно и съвременно изкуство, "Ван Абе" в холандския град Айндховен, в чиято колекция има творби на Пикасо и Кандински.

One Monev Gallery представя Рожин с изложба в две части - или две действия, както ги нарича самият той, - които се откриват съответно на 17 и 31 октомври. 

В първото, по-мрачно от двете действия (17-27 октомври), публиката може да види серия от три стъклени инсталации - "Глухарчета" (2013-2018). С тях художникът запълва пространството на галерията с красиви сенки от цветя, като разчита на първичния ни инстинкт да се влияем от големи и грандиозни изображения.

Израствайки директно от пода към стените, техните големи деликатни форми трябва да отнемат вниманието от непосредствения им източник. Наситени и любопитни, очите в крайна сметка се преместват върху стъклените прозорци, издигащи се върху голи дървени палети пред полето на нарастващи сенки - и забелязват, че в същината си "глухарчетата" са всъщност малки дупки от куршуми върху стъклата на автомобил...

Единствената намеса на Рожин в трите парчета стъкло, събрани от улиците на родния му град Екатеринбург, е да изрисува изображения на цветята около тях с бял маркер и да ги освети.

Второто действие на изложбата (31 октомври-18 ноември), по-светло в атмосферата си, разказва историята на едно пространство, която е едновременно олтар и затвор за художника. На централно място на тавана в галерията се спуска флаг с леко преобърнатия иконичен черен квадрат на Малевич, вписан в бял кръг на червен фон.

"Свастиката на Малéвич" (2018), както е озаглавена интерпретацията на Рожин, се определя като едновременно прочит на страховете от древните художествени форми, които все още очакват да бъдат превъзмогнати, и призив за появата на нови форми.

Лаконичното изображение, подобно на лого, има силно въздействие, защото използва познати символи, които, от една страна, носят мощна историческа травма, а, от друга, са крайъгълен камък на човешката мисъл в областта на изкуството. Значението остава във "висящо" състояние...

Сергей Рожин е роден през 1988 г. в Екатерининбург, а днес живее и работи в Москва. Неговият мултидисциплинарен стил е свързан с интереса и участието му в театъра, словото и рапмузиката. Сред първите му работи са колажи, пърформанси, инсталации и видео арт, които изследват връзката между идеите и хората.

Творбите му често водят до хумористични ситуации, които варират от множество алтер-его герои до съвсем нови серии за бавното изселване на изкуството във виртуалната реалност, обясняват изкуствоведи.

Кураторката на първата му изложба у нас Снежана Кръстева има магистърска степен по кураторска практика от университета "Голдсмит" в Лондон и бакалавърска степен по китайска литература и език от университета "Нанджинг" в Китай.

Преди да се присъедини към екипа на центъра за съвременно изкуство Ullens в Пекин, тя е менажирала галерията Beijing Tokyo Art Projects. Била е и куратор в програмата Art on the Underground (Изкуство в метрото) в Лондон, където е реализирала множество проекти на обществени места.

Понастоящем е част от кураторския екип на "Гараж", а най-скорошните й големи проекти включват: The Other Trans-atlantic: Кинетично и оптично изкуство от Източна Европа и Латинска Америка от 50-те до 70-те (2018); Гараж триенале за руско съвременно изкуство (2017); NSK: From Kapital to Capital (2015).

В момента Кръстева работи по проекта The Coming World: Ecology as the New Politics 2030-2100, първата по рода си мащабна изложба на подобна тема в страната, която трябва да отвори врати през юни 2019.

Източник: One Monev Gallery