Готовите салати са се превърнали в коктейл от технологични добавки и химикали - само три от 14 салати "Снежанка" съдържат кисело мляко, а в руските салати няма яйца, но има поне по три консерванта, алармират от "Активни потребители"

Салатата "Снежанка" и руската салата (популярна в самата Русия като салата "Оливие") са сред от най-популярните готови храни в българските магазини. И ако навремето сте си ги приготвяли сами, с цедено в домашни условия кисело мляко и нарязани лично от вас съставки, от началото на новия век продажбите на индустриално приготвени салати непрекъснато расте, констатират от "Активни потребители".

При предишни техни изследвания на храни като лютеница, майонеза и краве масло беше установено, че в масовия случай се наблюдава разминаване между промишлените продукти и домашните рецепти. Сега печалните им изводи се повтарят при салатата "Снежанка" и руската салата.

Традиционно салатата "Снежанка" се приготвя от цедено кисело мляко и краставици (пресни или кисели), като се подправя с копър, чесън, орехи, олио (зехтин) и сол на вкус.

Руската салата трябва да съдържа зеленчуци (картофи, моркови, грах, кисели краставички), колбас (шунка или салам), варени яйца и майонеза. Подправките са сол, черен пипер, лимонов сок, магданоз, като при някои рецепти се използват също горчица, кисело мляко, царевица и ябълка.

Заради стремежа си към ниска цена и технологичност обаче немалко производители жертват качеството - до степен, когато дори се нарушава безопасността на готовия продукт.

Най-новото проучване на "Активни потребители", огласено в навечерието на Коледа, е посветено именно на двата най-популярни вида индустриално приготвени и пакетирани салати. Този път не са правени лабораторни анализи - цялата информация е извлечена от етикетите, т.е. онова, което самите производители са декларирали.

В проучването са включени 13 марки руска салата и 14 салати "Снежанка", закупени от четири търговски вериги през декември. От общо 27-те търговски марки салати 15 са на един производител, а останалите 12 са поделени между други четири, което значи, че в големите вериги магазини конкуренцията при този продукт е минимална.

Този търговски олигопол се е прехвърлил и върху рецептите - с малки различия всички производители използват сходни суровини, заместители, добавки и технология. Очевидно веднъж въведена от една-две фирми, порочната рецепта за готови салати се налага върху целия български пазар, като превръща клиентите в пасивни потребители без избор, коментират от "Активни потребители".

При това разликата в цените е чувствителна - от 2,45 до 8,18 лв. за килограм при руските салати и от 3,75 до 10,48 лв. за килограм при салатите "Снежанка".

Какво всъщност съдържат салатите от магазина?

Добавени въглехидрати

Големите различия с оригиналните рецепти започват с добавените въглехидрати. Във всички индустриални руски салати се прибавят немалко източници на въглехидрати. Без изключение в продуктите присъстват захар, нишесте и полизахаридни сгъстители - т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар).

Средно във всяка марка има 7,5 добавени източника на въглехидрати (минимум пет, максимум - девет). Нито една от тези въглехидратни добавки обаче не се влага в домашните руски салати!

Нетрадиционни суровини

Във всички индустриални руски салати са добавени неприсъщи за оригиналните рецепти суровини. В търговските марки присъстват средно 3,8 нетрадиционни суровини (минимум две, максимум - пет).

Освен вече споменатото нишесте, във всички продукти се открива соев протеин. В мнозинството руски салати (девет от 13) се влага също така свински протеин и/или колаген.

Консерванти

Влагайки безсмислено много консерванти, производителите увеличават безотговорно срока на годност на салатите, разчитайки на коктейл от химически съединения, предупреждават от "Активни потребители".

Стандартно готовите руски салати съдържат средно три консерванта: калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в три от 13 салати има по-малко от три консерванта.

Други технологични добавки

"Любимата" азиатска добавка глутамат и фосфатните соли присъстват в 11 от 13 марки. Не са забравени и оцветителите - само в една от проверените марки не се открива "боичка". Предпочитаните оцветители са кармин и каротен.

От "Активни потребители" останали много учудени, че в руската салата е бил добавян и силиций, установен при две търговски марки. По същество това е фин пясък или пепел. Според тях за това няма разумно обяснение, освен може би евтина компенсация за тегло и обем на продуктите.

Колкото до салатите "Снежанка" - кисело мляко има само в три от 14-те марки в проучването. Отсъствието му е "компенсирано" с множество технологични добавки, които превръщат готовата салата по-скоро в коктейл от химикали.

Добавени въглехидрати

Средно в една готова "Снежанка" има вложени три допълнителни източника на въглехидрати (минимум два, максимум - пет). Във всички търговски марки се откриват захар и царевично нишесте, а в седем от 14 салати са добавени като сгъстители гума гуар и гума касантан.

Нетрадиционни суровини

Отсъствието на основна суровина като киселото мляко е щедро компенсирано с множество необичайни съставки. Усреднено, в заводската "Снежанка" се съдържат 5,2 нетрадиционни суровини (минимум три, максимум - шест).

Три добавки - нишесте, сухо мляко и млечен протеин - се откриват във всички "Снежанки". В 11 от 14 салати се установява влагане на хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина и майонеза. В четири от търговските марки престараването достига нови висоти с добавяне на желатин като сгъстител, коментират от "Активни потребители".

Консерванти

Влагането на консерванти в готовата "Снежанка" е умерено - средно по едво съединение, обикновено сорбинова киселина. Повече не е и нужно, тъй като използваните заводски рецепти не са по вкуса дори на напретенциозните бактерии, отбелязват иронично от потребителската организация.

Други технологични добавки

От неспоменатите досега добавки основните са подкиселители - лимонена и оцетна киселина, които производителите използват в ролята на консерванти, а и за да компенсират липсата на вкуса на кисело мляко.

В седем от 14-те търговски марки "Снежанка" се установява прибавяне на пектин. Той се използва като сгъстител, допълвайки или замествайки съставки като гума гуар, гума ксантан и желатин.


Изводи за потребителите

Като изключим подправките, в руските салати се откриват шест от седемте традиционни суровини (изключение правят варените яйца) плюс още около 20 "нетрадиционни". При салатите "Снежанка" ситуацията е аналогична - една от двете традиционни суровини (краставица), допълнени от 11 други.

Повечето нетрадиционни компоненти не са естествено получени храни, а представляват индустриално произведени хранителни/технологични добавки и/или химикали.

Предназначението на добавките е различно - захари, пълнители, киселинни регулатори, консерванти, оцветители, емулгатори и сгъстители. Те заместват качествените естествени суровини, като целта им е да действат като подобрители на технологичния процес и/или външния вид, консистенцията и сроковете на съхранение на готовите салати.

Нито една от нетрадиционните съставки няма място в оригиналните рецепти за тези салати. Нито една от добавките не подобрява качеството на продуктите, нито носи полза за здравето на консуматорите. Т.е. влаганите химикали и заместители са от полза само за производителите на индустриалните салати - намаляват себестойността и удължават трайността.

1. Добавянето на нетрадиционни въглехидрати в готовите салати променя коренно техния хранителен статус. От зеленчукови или млечни продукти индустриалните салати заприличват на сладкарски продукт, при това без консуматорите да осъзнават това.

Съдържащите се големи количества нишесте, захар, малтодекстрин, декстроза, лактоза и глюкозен сироп натоварват човешкия организъм и повишават риска от развитие на редица хронични заболявания.

2. Според "Активни потребители" от проучването се натрапват два очевидни факта: сварените/суровите яйца в руската салата са заменени с яйчен прах/термостабилен жълтък, а цеденото кисело мляко в "Снежанката" - със смес от хидрогенирано палмово масло, сухо мляко и други млечни сурогати, майонеза и царевично нишесте.

3. Използването на хидрогенирано палмово масло в "Снежанката" променя изцяло вида на салатата. Хидрогенираните растителни мазнини са вредни за човешкия организъм и консумацията им води до развитието на сърдечно-съдови заболявания.

4. В изследваните индустриални салати присъстват огромен брой технологични добавки - консерванти, оцветители, емулгатори, сгъстители и др. Понякога употребата им може да е уместна, но в случая  определено има предозиране с химикали, заключават от "Активни потребители".

Голяма част от тези добавки се използват ненужно, ефектите им се дублират и мултиплицират. Производителите се опитват да имитират добър външен вид, вкус и дълготрайност, като разчитат не на проверени суровини и технологии, а използват химикали.

5. Поради влагането на огромен брой заместители и добавки в проучваните индустриални салати те на практика представляват нов вид храни, много по-различен от оригиналите, чиито имена носят. Това променя и профила на безопасността. Например в тези продукти се развиват други видове микроорганизми, по различен начин трябва да се пресмята срокът на трайност и т.н.

Неизвестно е също така как използването на заместители, химикали и нетрадиционни добавки се отразява на храносмилателната система, дали тези изкуствени съчетания от вещества се усвояват, доколко се отразяват например на полезните бактерии в червата.

Ясно е, че рецептите са измислени и наложени на пазара единствено по икономически мотиви. Този подход обаче представлява реален риск за здравето на потребителите и всеки трябва да се замисли дали си струва да се превръща в лабораторна мишка, предупреждават от потребителската организация.

Източник: "Активни потребители"