От 20 януари се въвежда временна организация на движението за строителството на две метростанции - при бул. "Патриарх Евтимий" и "Граф Игнатиев" и при НДК

170 хил. души се очаква да използват новата линия на подземната железница в София, чието строителство предстои. Третият лъч на метрото ще свързва югозападната и североизточната част на столицата. Мотрисите ще се движат от Горна баня и Овча купел през центъра на столицата до жк "Левски". Крайното депо ще е "Земляне", информира БНТ.

По план тази година работата по третия метродиаметър започва на два етапа с дължина 12 км и 12 метростанции. Връзката с втория лъч ще е при НДК, а с първия - при Орлов мост. Подготовката е в ход от тази седмица, а по-късно тръгва и самото строителство на първия етап, включващ седем метростанции в центъра на София - от "Малък градски театър зад Канала" до Красно село.

Средствата, които се влагат, са 410 млн. евро европейско финансиране и 90 млн. евро, осигурени от бюджета. С изграждането на третата линия в системата на метрото ще бъдат включени големи квартали като "Овча купел", "Красно село", "Стрелбище", "Бели брези", "Хаджи Димитър", "Левски", уточняват от Столичната община.

"Общо 500 хил. души ще се възползват само след три и половина години от най-удобния градски транспорт, най-екологичен, щадящ околната среда. Този проект е много важна, може би най-важната част от зелените политики на общината, свързани със спестяването на 90 хил. т годишно вредни емисии във въздуха", обяснява столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Виж още: Кои са ключовите инфраструктурни проекти в София за 2016 г.

20 нови мотриси ще се поръчат за третия лъч. Те са напълно автоматизирани и могат да се движат без машинист. Линиите и пероните по третия лъч ще са отделени със стъклени прегради против инциденти.

"Ние сме, общо взето, с малко такива инциденти, но по света това е тенденция от последните пет-шест години. Самият влак ще управлява отварянето и затварянето на вратите... така че хората да нямат достъп до релсовите пътища", казва директорът на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев.

Наесен започва да се изгражда и частта от третия лъч при Овча купел, където трябва да има четири метростанции. От Столичната община уверяват, че движението в София няма да се спира, докато върви строителството. 

Със сигурност ще има затруднение, признава обаче зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Затова гражданите, които имат алтернатива и не им се налага да преминат през централната част на града, бяха призовани да потърсят други възможни маршрути за движение.

Виж още: Софийското метро - какво е свършено и какво предстои

Изграждането на целият трети лъч се очаква да приключи през 2019 г., с което делът на метрото в градския транспорт в София ще стане 45%.

От 20 януари се въвежда временна организация на движението за строителството на две метростанции - при бул. "Патриарх Евтимий" и "Граф Игнатиев" и при НДК, уточниха от Столичната община.

МС 9 - При бул. "Патриарх Евтимий" от ул. "Граф Игнатиев" до ул. "Хан Крум" пътното платно се стеснява, закрива се синята зона и движението ще се извършва в две ленти. Измества се спирката на градския транспорт с няколко метра в посока ул. "Хан Крум".

МС 10 - Стеснява се и пътното платно на бул. "Патриарх Евтимий" от бул. "Витоша" до ул. "Княз Борис Първи". Движението ще се извършва отново в две ленти. Обособяват се тротоари от по 1,5 м.

МС 6 - За метростанцията при Малък градски театър се стеснява пътното платно на ул. "Проф. Милко Бичев". Движението ще се прехвърли двупосочно в източното пътно платно.

МС 8 - При Орлов мост няма затваряне и стесняване на движението. Запазва се съществуващата организация на движението. Само спирката на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" се измества в посока ул. "Гурко" в съществуващия тротоар.

МС 11 - Метростанция при бул. "Пенчо Славейков" и Медицинска академия под пътното платно на и ул. "Г.Софийски". През следващите два месеца промени в движението не се предвиждат. От 20 януари само спирката при Александровска болница се измества към ВМА.

МС 12 - Метростанция на бул. "Гешов" и "България" - от 1 февруари до началото на март ще се изгражда контактно-кабелна мрежа за изместването на движението на тролея по ул. "Григор Начевич". След това ще се премести движението на тролеите. Северното пътно платно по бул. "България" се стеснява.

МС 14 - Метростанция при ул. "Житница" - от 1 февруари започва изграждане на канал в западния тротоар на ул. "Житница". Строителството на метростанцията ще се извършва без цялостно спиране на движението по бул. "Цар Борис Трети". Изграждането на конструкциите на метрото и на подземното пресичане на бул. "Цар Борис Трети" ще се извършва на две части, като при всяка от тях автомобилното движение и трамваят ще се движат двупосочно в едната половина на бул. "Цар Борис Трети" и локалното платно към нея. Строителните работи за станцията под бул. "Гоце Делчев" и ул. "Житница" и подземното преминаване под бул. "Цар Борис Трети" ще се извършват при осигурено движение по булеварда.

Източник: БНТ, Столична община