Учени откриха гена, който предразполага към меланоми - но установиха наличието му не само при рижите хора

Вече знаем, че червенокосите са по-податливи на слънчеви изгаряния, но ново научно изследване установява и защо е така.

Според експерти хората могат да са носители на ген, който повишава риска от рак на кожата - а само във Великобритания това са 1/4 от населението.

Виж още: Рижите хора изчезват

Ефектът от "тихия ген" в организма е като от излагане на слънчевото греене в продължение на две десетилетия.

Наличието на две копия от гена MC1R се проявява външно с рижава коса, лунички, бледа кожа - и са наясно, че трябва да бъдат по-внимателни под слънчевите лъчи.

Ако обаче го притежавате само в един екземпляр, може изобщо да не знаете, че сте изложени на риск. Тогава имате по-бледа кожа, малко лунички и също може да сте податливи на заболяване от меланома. Цветът на косата варира от кестенява до руса, понякога с лек нюанс на червеното.

Виж още: Рижите усещат по-малко болка

Учените са изследвали над 400 туморни проби от пациенти, диагностицирани с меланома. Изводите са, че при хората с поне едно копие от генетичен вариант на MC1R мутациите на ракови клетки заради слънцето са с 42% по-чести.

Резултатите са поместени в Nature Communications. Обяснението е, че MC1R дава инструкции на клетките, които произвеждат пигмента меланин. Именно той води до "почерняване" на кожата, за да я предпази от UV увреждане.

"Червенокосата" версия на този ген обаче не осигурява достатъчно защита.

Би Би Си припомня и различните типове цвят на кожата.

Тип 1 - Често изгаря, рядко натрупва тен. Съчетана е с лунички, рижа коса, сини или зелени очи.

Тип 2 - Обикновено изгаря, понякога натрупва тен. Съчетана е със светла коса, сини или кафяви очи.

Тип 3 - Понякога изгаря, обикновено натрупва тен. Съчетана е с кафяви очи и кестенява коса.

Тип 4 - Рядко изгаря, често натрупва тен. Съчетана е с тъмнокафяви очи и коса.

Тип 5 - Естествено кафява кожа. Често съчетана с тъмнокафяви очи и коса.

Тип 6 - Естествено черно-кафява кожа. Обикновено съчетана с черно-кафяви очи и коса.

Ръководителят на проучването д-р Дейвид Адамс, от института Wellcome Trust Sanger, обяснява, че посланието е всички хора да внимават при излагане на слънце.

Д-р Джули Шарп от Cancer Research UK съветва, че най-добрият начин за предпазване от силните слънчеви лъчи е просто да ги избягваме в часовете от 11 до 15 - и да покриваме откритите части на тялото с фланелка, шапка и тъмни очила.

Тя уточнява, че слънцепредпазната козметика защитава местата, които не са покрити - но SPF факторът трябва да е поне 15, с четири или повече звезди. Нанасяйте обилно и подновявайте слоя редовно.

Източник: Би Би Си