Много от футуристичните технологии, които бяхме свикнали да виждаме само на кино вече са факт.

Автономните дроиди като София, която гостува и у нас, а и получи гражданство от Саудитска Арабия. Летящите коли, които се очаква да достигнат крайния потребител в недалечно бъдеще. Холограмните изображения, които променят изоснови начина, по който изпитваме виртуално съдържание. Това са едва няколко от редицата постижения на модерната наука и именно последното е темата на тази статия-холограмите и техния потенциал.

Текущо развитие

Може би най-ярка представа за това що е холограма повечето от нас имат от хитовите блокбъстъри Междузвездни войни, Железният човек и втората част на Завръщане в бъдещето. Като цяло замисълът в тези сценарии е подобен-холограмни изображения се появяват пред героите, създавайки илюзията за физическо присъствие на човек или някакъв обект.

Но какво всъщност представлява холограмата? Най-просто обяснено, това е обемно изображение на обект създадено посредством лазерна технология. Но да оставим настрана сложните, научно-технически, и объркващи обяснения за начина, по който се създават холограмите и техните разновидности. Вместо това ще се фокусираме върху това, което вълнува най-много почитателите на технологиите-докъде е стигнала холографията и какво да очакваме от нея.

Едно от най-вълнуващите събития в тази сфера се случи през 2012 на концерт на американския рапър Dr. Dre. По време на шоуто посетителите станаха свидетели на нещо наистина уникално за времето си-легендата на хип-хопа 2Pac се “появи” на сцената рамо до рамо с Dr. Dre. Естествено, не става дума за реалния 2Pac, който не е измежду живите от 24 години насам. Всъщност, Dre беше използвал услугите на студио за визуални ефекти, което да създаде виртуален триизмерен образ на 2Pac, който на всичкото отгоре си “комуникираше” с останалите изпълнители. Технически погледнато, това не бе холограма (образът е създаден чрез коренно различна технология позната от векове), но въпреки това показа на света докъде са стигнали технологиите за “потапящо” изживяване на мултимедийно съдържание.

Бъдещи ползи

Евентуалното развитие на холографията, така че да достигне до крайния потребител, ще бъде още един гигантски скок в изграждането на виртуален реализъм заедно с пионерски технологии като 3D, AR, VR. Именно те в момента осигуряват най-близкото „докосване“ на потребителите до реалистични преживявания като пазарни лидери в много области, като видеоигри в Steam, онлайн покер в PokerStars и филми на PlayStation. Тези и други примери представиха през последните години иновативно използване на новите технологии във виртуални преживявания.

Това, за което тръпнат в очакване тех ентусиастите е появата на холограми (в разговорния смисъл на думата, който не винаги съвпада с научно-техническия) “в джоба”. С други думи, когато личните ни мултимедийни устройства ще могат да проектират реалистични 3D изображения, които да са видими без специални устройства като очила и маски. Тук е важно да се отбележи, че 3D киното не е холограма, тъй като там зрителят не може да обследва изображението от всичките му страни.

Към момента най-близката технология достъпна за обикновения потребител и доближаваща се до масовите разбирания за холограма е AR (augmented reality). При нея чрез смартфон, таблет или шлем (като HoloLens на Microsoft) потребителя “вижда” в пространството 3D изображения, които всъщност не са там. И докато AR се радва на популярност, все повече компании работят над проекти, които да възвисят холограмите до нови нива на интерактивност. Като цяло, в бъдеще се очаква да можем да управляваме холограмите подобно на Тони Старк в Железният човек.

Именно там можем да видим и някои от евентуалните ползи на тази технология. Така например тя ще е идеална за детайлни и интерактивни презентации и обучения. Представете си, например, колко по-различно би било образованието, ако учащите имат пред себе си виртуален триизмерен модел, с който могат да взаимодействат. Модел на Слънчевата система, на човешкото тяло, на устройството на автомобила… Други сфери, като развлекателната индустрия и тази на приложните изкуства, със сигурност ще ни изненада с иновативни приложения на новите технологии, така както го правят и днес.

В заключение ще кажем, че подобно развитие не е толкова далеч, колкото може и да ни се струва. Немалко познати и нишови компании инвестират средства и усилия в развитието на холографията. HP вече пусна на масовия пазар мониторът HP Zvr, който чрез специални очила позволява интерактивния “досег” и манипулация на холограмни изображения. Компанията Looking Glass Factory пък разработи подобно устройство, което дори се ползва без специални очила. Разбира се, не бива да забравяме да споменем и първият масов смартфон, способен да проектира 3D изображения-Hydrogen One. И макар в някои случаи подобни технологии да не използват холография в стриктния смисъл на думата, то за крайния потребител това едва ли е толкова от значение, колкото възможността да се “потопи” във виртуална реалност навсякъде и по всяко време.