Спонсорските сделки не са това, което бяха.

Освен любим спорт за мнозина запалянковци, футболът е и огромна индустрия, която генерира повече, отколкото можем да си представим. Сделки за милиони и дори милиарди долари карат компании от различни сфери да инвестират в отбори, футболисти и дори цели първенства. Сайтове за залози, музикални платформи, авиокомпании и автомобилни производители се съревновават да видят логото си върху някои от най-добрите екипи в света на футбола.

Една от най-пресните спонсорски сделки е тази между испанския тим Барселона и шведската платформа за музика Spotify. Те постигнаха споразумение за 4 години за сумата от 280 милиона евро, като през този период дори стадиона на каталунците ще бъде ребрандиран и ще носи името „Spotify Камп Ноу“. Испанският отбор е известен с грандиозните си спонсорски сделки, сред които тези с авиокомпанията Qatar Airways и компанията за спортни облекла Nike, която е и една от най-доходоносните за Барселона.

Обичайно за подобни сделки, тениските на футболистите ще се превърнат в своеобразни рекламни пана. В този случай обаче вместо логото на музикалната платформа, фланелките могат да носят и имена на конкретни артисти, чиято музика може да бъде чута в Spotify. По този начин футболният клуб ще спечели и симпатиите на феновете на изпълнителните, чиито имена красят екипите им. Макар да звучи доста иновативно, всъщност идеята за популяризиране на конкретни творци не е напълно нова за света на футбола. През 2003 – 2005 г. Атлетико Мадрид, друг успешен испански отбор, си партнираше с филмовото студио Columbia Pictures. По това време екипите на футболистите изобразяваха филми на студиото като Питър Пан и Спайдърмен.

Наскоро английският тим Манчестър Юнайтед също се сдоби с нов спонсор. Това е американската блокчейн платформа Tezos, чиято емблема краси новите спортни екипи на Червените дяволи. Блокчейн представляват технологии от ново поколение, които обещават нов тип свързване между хората. Обединени в любовта си към играта са и всички запалянковци и фенове на футбола по цял свят.

Друга сделка от крипто света е тази между платформата Crypto.com и FIFA. Сайтът за обмен на криптовалути стана официален спонсор на Световното първенство в Катар 2022, което предстои да започне през ноември. Според главния търговски директор на ФИФА Кей Мадати сделката ще помогне за разрастването на игрите „в глобален мащаб“, позовавайки се на партньорствата на компанията с други организации по света. Сайтът ще бъде рекламиран в и извън стадионите по време на турнира, като това е единствената крипто платформа, която ще бъде спонсор на събитието.

Още една глобална платформа, която спонсорира голямо футболно събитие на УЕФА, е Тик Ток. През 2021 г. социалната мрежа за споделяне на видео съдържание направи първата по рода си сделка, като стана глобален спонсор на Европейското първенство по футбол. Освен грандиозна реклама, платформата си осигури и права за разпространение на кадри от първенството, което се проведе в 12 държави миналото лято

Последната голяма спонсорска сделка в българския футбол е между Локомотив и световноизвестната компания за спортни залози Betano. Тя бе оповестена през февруари от собственика на Локо София Иван Василев като „едно устойчиво партньорство“. Платформата за залози наскоро придоби лиценз за дейност в България. Освен казино игри, тя предлага различни опции за спортни залагания, вариращи от традиционни дисциплини като футбол, тенис и бокс, до по-специфични като esports и футзал, както и залагания на живо, по време на провеждането на мача.

Едни от най-щедрите и високоплатени сделки във футбола са тези с немската компания за спортни стоки Adidas. През 2014 г. те обявиха 10-годишен договор с Манчестър Юнайтед за рекордната сума от 750 милиона паунда. Година по-късно Адидас удължиха и договора си с Байерн Мюнхен до 2030 г., а сделката беше оценена на стойност от 645 милиона паунда. Любопитен факт е, че именно компанията за спортни стоки става първият спонсор на Байерн още през 1965 г.