Техническа неизправност или човешка грешка доведе до катастрофата, взела човешки жертви и опустошила шуменското село? Първите данни сочат превишена скорост на влака, а заради продължаващо изтичане на газ беше обявено бедствено положение

Разследването тепърва ще изясни кой е виновен за взрива на товарен влак с газ, което опустоши шуменското село Хитрино, взе човешки жертви и вкара десетки други в болница.

Машинистите нямат категорично обяснение на катастрофата, от едната черна кутия излиза превишаване на скоростта, но са необходими още анализи, съобщи пред БНР изпълнителният директор на транспортната фирма "Булмаркет" Станко Станков.

Той не изключи човешка грешка като причина за тежкия инцидент, като уточни, че превишението на скоростта не е малко, но е от порядъка на 30, малко над 30 км/ч.

Имаме над 10-годишен опит в жп превозите и досега такива инциденти и нарушения не е имало, нашата компания е една от най-изрядните в това отношение, увери Станков. Дерайлирането според него може да е причинено както от висока скорост, така и от технически проблем във вагон или по жп мрежата.

По отношение на взрива никой няма нормално обяснение, подчерта собственикът на фирмата: "Такова огромно разцепване на цистерна не знам как е могло да стане. Те са предвидени да издържат на много високи удари. Това са най-сигурните цистерни, които пътуват по железопътната мрежа."

Това са цистерни на клиента от Румъния и те са много стриктни в техническите прегледи, отбеляза още Станков, като категорично отрече проверките на техническия състав да са били формални. 

Основните версии са техническа неизправност или човешка грешка

Композицията от 26 цистерни трябвало да направи отбивка, за да пропусне по трасето пътнически влак. 12 от цистерните обаче дерайлират и експлодират.

Ударната вълна срина до основи къщи и сгради, като десетки жители бяха затрупани, а после спасени изпод руините.

Взривът предизвика пожари, които оставиха десетки семейства без дом.

Понеделник, 12 декември, е ден на национален траур в памет на жертвите, чийто брой вече е осем, след като момиче е открито затрупано от отломки на автогарата в Хитрино. .

Влаковата линия разполовява селото надве и минава през центъра му, а инцидентът станал на самия прелез, където има магазини и къщи.

Преди операцията по източване на останалия газ от цистерните, насрочена за неделя сутринта, селото с около 700 жители беше евакуирано. На нуждаещите се отпускат полагаемите се 325 лв. помощи.

Защо се е стигнало до катастрофата?

Жп служител разказва, че е видял искри от локомотива на злополучния влак. Експерти, цитирани от Би Ти Ви, казват, че това е пряко свързано с рязкото намаляване скоростта на машината и най-вероятно непремерена маневра на машиниста е довела до тези искри - и взрив на вагоните с лесно запалим газ.

Машинистите вече са разпитани. Следователи са иззели от локомотива измервателни устройства и тахошайбата.

Главният ревизор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Бисер Минчев беше категоричен, че няма съмнение по отношение на жп линията, както и на сигнализацията. По думите му на участъка в Хитрино се правят ежегодни ремонти.

Чуждестранно юридическо лице от Кипър

държи 60% от компанията майка "Булмаркет", показва справка на Би Ти Ви в Търговския регистър. "Булмаркет" е 100% частна компания, регистрирана е в Русе преди 20 години. Основните й дейности са разпределени в няколко дъщерни фирми.

"Аз съм собственик на акциите на кипърската фирма. Не виждам нещо подозрително. Аз съм краен собственик на фирмата", увери по БНР Станко Станков.

Едно от дъщерните й дружества е първият частен железопътен оператор в България с лиценз за извършване на международни железопътни услуги, получен през 2005 г. Разрешителното е подновявано редовно, показва проверка на транспортното министерство.

Според зам.-управителя на "Булмаркет" Димитър Баев всички правила за безопасност от страна на компанията, специализирана в превоз на горива и химикали, са били спазени.

Цистерните на взривилия се влак са проверени, а машинистите са минали инструктаж, преди да тръгнат на път, разказва още пред Би Ти Ви зам.-управителят на "Булмаркет".

"Всеки влак си има пътен преглед, има ревизия и строго установени правила, по които се прави оглед на влака, съответно проверка на състоянието му. Във влакообразуващите гари се правят допълнителни проверки. Има си технология, която е била спазена", разясни той.

Товарът е на румънски собственик и цистерните също са румънски. Те са получени в Русе, закарани са до Бургас, където са натоварени, и са тръгнали обратно към границата.

Високорискова операция по изпразване и изтегляне на цистерните

предстои в следващите дни. Премиерът Бойко Борисов обяви, че в селото няма да останат дори полицаи и пожарникари.

12-те дерайлирали цистерни трябва да бъдат вдигнати, за да бъдат премахнати. Преди това те ще бъдат преточени, за да започне възстановяване на контактната мрежа, тъй като там са най-големите щети, обясни пред Би Ти Ви главният ревизор на НКЖИ.

Обстановката в неделя сутринта обаче се усложни, тъй като от две от авариралите цистерни изтича газ. Влизането в селото е забранено.

"Първи приоритет е да осигурим безопасността на хората, които в момента извършват операцията по източването на цистерните. Всичко останало е на втори план", заявиха вътрешният министър в оставка Румяна Бъчварова и главният секретар на МВР.

По думите на Георги Костов ситуацията от снощи е много сериозна и има опасност от обгазяване на района: "Основната ни грижа е да няма риск за хората, които трябва да се справят с тази ситуация. На място са най-добрите специалисти, които са доброволци и рискуват живота си в момента."

Главният комисар призова местните жители да не се опитват да преминават ограничителния периметър и ги увери, че ще бъде намерен начин полицейските служители да раздадат фуража на животните.

Източник: Би Ти Ви, БНР