От Европейския потребителски център разясняват какво да правим при закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел

Един от всеки полет по света е закъснявал, а 1/10 пътника е имал проблем със загубен багаж. От изследването става ясно, че едва 46% от пътуващите получават храна и напитки, които са гарантирани от европейските регламенти.

Знаем ли правата си, когато пътуваме?

Ако смятате, че правата ви са нарушени, изпратете веднага след полета ви претенция до превозвача или до контролния орган ГВА, ако авиокомпанията не отговори в срок от 70 дни. От началото на годината оплакванията за изгубен багаж или забавяне на полет са 500.

Когато в Европейския съюз полет закъснее с повече от 2 часа, потребителите трябва да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Ако закъснението доведе до нощувка, настаняването също се поема от превозвача. Това са част от правата ни като пътници, разяснени от директора на Европейския потребителски център (ЕПЦ) Игнат Арсенов в интервю за "Дарик" по повод пътуванията в чужбина.

Тези правила са част от европейското законодателство и важат, ако полетът заминава от държава членка на ЕС, Исландия или Норвегия, или ако полетът пристига в една от тези държави с авиопревозвач, регистриран в тях.

По-подробно можем да се запознам с правата си в различни ситуации в специално мобилно приложение на ЕПЦ. Там има информация за това какво да направим в ситуации като закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел. В приложението също така можем да намерим и адресите на българските консулства във всички държави от Европейския съюз.

Приложението - ECC-Net: Travel app, дава информация на официалните езици за ЕС. Телефонът за спешни случаи 112 е валиден на територията на целия Европейски съюз, напомнят от ЕПЦ.

Виж още: Приложение ни помага, когато пътуваме в Европа

По думите на Арсенов в повечето случаи българите избират да пътуват със самолет, като най-често срещаните жалби са свързани с отменени или закъснели полети.

"Когато пътуване със самолет закъснее, авиокомпанията на първо място е длъжна да информира какво е закъснението, кога ще излети реално самолетът, какви са правата на пътниците", каза Арсенов.

Ако закъснението е по-дълго, потребителите имат право да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Имате право на грижи, ако закъснението е: два или повече часа за полети до 1500 км; три или повече часа за по-дълги полети в ЕС или полети между 1500 и 3500 км. Ако закъснението е такова, че се налага и нощувка, тогава пасажерите имат право на безплатно настаняване в хотел, каза Арсенов. 

Ако вината е в превозвача, а не заради лошо време или стачка, има допълнително парично обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението.

Виж още: Най-лошите съвети за пътуване

При пътуване с влак тези правила се прилагат само когато пътуването е трансгранично, а при пътуване с автобус, когато се изминават над 250 км. "Правата са подобни. При автобусния и железопътния транспорт е важно да се знае, че се полагат до две нощувки и до 80 евро за нощувка", каза Арсенов.

В такива случаи, ако превозвачът не ни осигури тези услуги, а ние ги платим, важно е да пазим касовите бележки и фактури от хотели и заведения, за да можем да претендираме да ни възстановят парите. Ако пътуваме извън ЕС, но тръгваме от територия на Съюза и превозвачът е европейски, имаме същите права.

"Когато полетът се осъществява от чужда компания и излиза извън ЕС, тогава важат правилата на авиокомпанията, тоест ние трябва да се запознаем подробно с общите условия на авиокомпанията, да видим какви рискове покриват и ако не са достатъчни за нас като пътници, да сключим допълнителна застраховка", каза Арсенов.

Превозвачът е длъжен да обезщети и ако загуби багажа ни, тогава сумите достигат до 1200 евро. Жалбата за счупен куфар се подава до седем дни, а слез третата седмица се счита за загубен.  9 от 100 хил. багажа на борда се губят, но добрата новина е, че 95% от собствениците си намират вещите. 

Виж още: Забраниха смартфоните и лаптопите в багажа по време на полет

Специално мобилно приложение на Европейския потребителски център ни запознава с правата ни в различни ситуации като закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел.

То е безплатно и работи с всички операционни системи. В приложението са посочени и консулските представителства, в случай че възникне проблем, който изисква консулска намеса, а също така са дадени полезни съвети, ако възникне спешна нужда от здравна помощ.

Източник: "Дарик"