Акцентът на кампанията се е изместил от информиране към пряко въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят

Две седмици преди Местния вот и Националния референдум, 39% от българите не са запознати с нито една проява на над 42 000 кандидати за кметове и общински съветници, показва Националното представително проучване на агенция Алфа рисърч.

Проучването е направено между 1 и 5 октомври, като обхваща 1026 души от стандартизирана извадка. 

Местни избори

Въпреки че местните избори са едни от малкото със силно доминиращ мажоритарен елемент, най-забелязвани от избирателите в кампанията са прояви на политическите партии (46%), следвани от тези на местни влиятелни личности (15%), работодатели и бизнесмени (11%). 

Техните действия са  от два до пет пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове. Едва 9% са виждали доброволци, ангажирани обаче не с партийна, а основно с кампания за Националния референдум. 

Според изследването акцентът на кампанията се е изместил от информиране към пряко въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят. Така около 1/5 от анкетираните възприемат за нормални практики като помощ в натура, намаление в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Сред  хората с по-ниско образование и доходи, жители на малки населени места този дял нараства до една четвърт, а сред  етническите малцинства - над 50%.

В резултат, все по-малка част от избирателите (14%) оценяват изборите в България като честни. Подобни са и очакванията и за предстоящия местен вот (17%). Делът на положителните оценки спада още повече (до 7%) сред социалните групи на които най-често се предлагат услуги или пари срещу вот.

Общо 58% заявяват намерение да участват в местните избори като мнозинството от тях са запознати с възможността за пренареждане на листите с преференция. По-малко от половината обаче планират да се възползват от нея като това са предимно високо образовани избиратели от големите градски центрове.

Референдум

Данните на "Алфа рисърч" показват, че повече от 1/3 от пълнолетните жители на страната остават незапознати с провеждането на националния референдум за електронното гласуване на 25-ти октомври. Слабата ангажираност на партиите с каузата за електронно дистанционно гласуване се възприема от избирателите като желание за запазване на статуквото.

Независимо от това дали знаят или не, че на 25 октомври ще се гласува и на национален референдум, 71% от българите смятат, че е важно гражданите да изразят мнението си по въпроса "за" или "против" електронното гласуване. 

Аргументите в подкрепа на електронния вот печелят значително повече привърженици от тези против. Основните достойнства на този вот се виждат в по-голяма достъпност на гласуването, особено за българите в чужбина и  хората с увреждания (48%) и намаляване силата на купения вот (47%).  

49% от живеещите в България смятат да гласуват на референдума. Сред решилите да изразят волята си по този въпрос позицията "ДА" (77%) доминира значително над НЕ"-то (13%). Ако Референдумът успее да привлече нужното участие, парламентът ще трябва да приеме въвеждането на електронно дистанционно гласуване в изборния процес, което би намалило значително тежестта на купения вот в българските избори.

Източник: "Алфа рисърч"