Техническото решение тип "диамант" се смята за по-добър вариант от "детелина", защото по този начин не се намалява скоростта на движение от Русе и София за Варна

Потребителите във "Фейсбук" луднаха по конспиративната теория, че новият пътен възел с форма на диамант край шуменското село Белокопитово не дава възможност за правене на завой от Шумен към Варна и от София към Русе.

Възелът бе открит във вторник от регионалния министър Лиляна Павлова в присъствието на премиера Бойко Борисов, който качи панорамна снимка на съоръжението като корица на профила си в социалната мрежа. Кадърът беше копиран хиляди пъти и възелът бе прекръстен на Бойколина, разказва в. "Труд".

Пътният възел обаче дава възможност за правене на преход от всяка от четирите посоки във всяка от останалите. Когато се идва от София, може да се отиде към Русе, но за целта пътуващият трябва да тръгне в посока Шумен, в един момент да мине под пътя и да направи почти 180-градусов завой, за да се качи на платното в посока дунавския град. Просто на панорамната снимка тези преходи не се виждат добре.

Проектът за този пътен възел е съобразен с терена, с трафика и с това, че в бъдеще ще има магистрала Русе-Варна, която ще е много натоварена, обяснява шефът на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров. Странната форма на пътния възел се дължи на това, че от северната страна на пътния възел има микроязовир, в източна посока е село Белокопитово, а на юг има две дерета, които пролетно време се пълнят с вода.

Освен това ако беше направена класическа детелина, трябвало да има 270-градусови завои, а сега най-острите са сведени до 180 градуса, което е за предпочитане при високата скорост, с която се движат превозните средства по магистрала, категорични са от пътната агенция.

Другата критика към пътния възел е невероятно сложното движение, което трябва да направят идващите от Шумен в посока към Варна. Вместо да се направи обикновено платно, което да отвежда идващите от Шумен направо към платното на магистралата за Варна, шофьорите трябва да стигнат до другия край на пътния възел, а след това да направят последователно два много остри завоя, за да се качат на магистралата за Варна.

Лазаров оправдава това с факта, че трафикът от Шумен за Варна на това място е много малък - до десетина коли на час. Причината е, че преди пътния възел идващите от Шумен имат още две възможности да се качат на магистрала "Хемус" в посока Варна - при Каспичан и квартал Макак.

"Просто такъв пътен възел се прави за първи път в България. Когато хората свикнат с него, ще оценят, че формата му позволява пътуващите по магистралата да не намаляват скоростта, а там, където се налага преход, скоростта се намалява само до 80 км в час", казва Лазаров.

Пътен възел "Стара Загора" на автомагистрала "Тракия" беше открит през октомври 2011 в присъствието на еврокомисаря по регионална политика Йоханес Хаан. Схемата "пълна детелина" създава възможността за безконфликтно вливане и отливане на движението в двете посоки (Оризово-Бургас и Стара Загора-Димитровград) и минимизиране на конфликтните точки по пътните трасета, обясниха тогава от АПИ

Източник: Trud.bg; АПИ