Нови, допълнителни изисквания ще усложняват вземането на фалшиви медицински бележки от учениците

Учебната година започна с новина: Проблемът с фалшивите бележки за отсъствия по здравословни причини от училище намери решение. Отсъствията по болест от тази учебна година ще се извиняват с амбулаторен лист. За това са се споразумели образователното и здравното министерство. Този проблем е масов, особено за средните училища - се казва в съобщение, цитирано от БНР.

Е, сега вече можем да отдъхнем. Образователното министерство бди и намира решение на проблемите.

Никой във въпросното министерство обаче не си задава въпроса защо проблемът е толкова масов? Защо толкова много ученици търсят начини да не ходят на училище? И защо родителите, които инак дават мило и драго плюс немалко пари, за да образоват рожбите си, им съдействат в получаването на фалшиви бележки?

Хрумват ми поне няколко причини извън класическите опити за скатаване от час заради изпитване или контролно, пардон тест (тестове в училище вече се правят всякакви: входни, изходни, контролни, междинни, външни, вътрешни и пр.)

Ами ако детето е жертва на тормоз? Не помня да съм чула новина, че Министерството предприема мерки за ограничаване на този проблем?

Нито пък се опитва да реши проблема с отвратително тежките раници. Когато дете с тегло от 25 до 45 килограма носи на гърба си товар от десет и повече килограма, това не е ли форма на тормоз?

А когато още от 15 септември учителите посрещат децата с викове и "мотивиращи послания", че тази година материалът е изключително труден и учениците трябва да са радостни, ако изобщо преминат в следващ клас?

А отвратителното състояние на училищните столове...

Списъкът може да се продължи ad nauseam (до гадене сиреч) - само че гаденето, което е най-честият продукт на родното образование, вече не е достатъчен повод за отсъствие от часовете. Ще трябва и амбулаторен лист.

Най-честата причина родителят да съдейства на детето си да получи извинителна бележка са преумората, стресът и напрежението, които то трупа, ходейки на училище.  Понякога родителите му съдействат, за да може то на спокойствие у дома да се подготви за трудно класно или изпитване.

А ако от Министерството наистина толкова присърце вземаха проблема, не би ли било по-лесно огромната лятна ваканция от близо четири месеца да се разбие на няколко по-малки през годината.

Вероятно ако децата имат един по-редовен ритъм на натоварване и почивка, част от оплакванията и причините за отсъствия биха намалели.

Проблемът с бележките според Асен Александров, директор на 51-во столично училище и съветник на М. Кунева, бил, че "става въпрос за измама, а училището трябвало да възпитава в манталитет".

В последно време училището съвсем абдикира от възпитателната си роля. Дълго време то смяташе, че не бива да му се вменява никаква възпитателна отговорност.  То не смята, че негова роля е да възпитава децата на уважение един към друг, към по-възрастните, на толерантност към различните, на търпимост, на гражданска позиция. Но сега изведнъж реши да си върне възпитателната функция и то как?

Чрез наказания, разбира се. За фалшива бележка във въпросното 51-во училище, детето ще се мести в друго училище (друг е въпросът как точно ще стане това на практика при системата "парите следват ученика", при която за далеч по-едри и флагрантни нарушения на правила и норми ученици не биват изключвани от училище.)

Образователни инспектори и други администратори са отделили време и усилия, за да проверят автентичността на купища медицински бележки. А дали посвещават и половината от това време на проблемите на учениците? На поне бегъл опит сложният и абстрактен материал да бъде облекчен?

Образователното министерство се е кооперирало със  здравното, за да реши проблема с бележките, (а всъщност и да му прехвърли част от проблема). А дали не е добре тези две министерства да си сътрудничат по-често, не за да измислят нови наказания и санкции, а за да опитат заедно да изградят една по-здравословна среда в училище - с достатъчно време за физическа и спортна активност, с добре работещи училищни столове и бюфети, предлагащи здравословно и поне малко от малко вкусна храна? А дали не редно да има редовен мониторинг на медицински специалисти, които да следят здравното и емоционалното състояние на децата?

В сегашния си вид българското образование превръща децата в пасивни обекти на образователни стратегии и нормативни решения. Защо тогава се учудват, че учениците масово прибягват до една толкова пасивна форма на съпротива , каквато е бягството от заниманията и набавянето на фалшива бележка?