Днес беше представена стратегията за спасяване на холдинга

Милиони левове са нужни за спасяването на БДЖ. Това се казва в спасителната програма, която трябва да оздрави холдинга, подготвен от министерството, депутати и ръководството на железниците.

В програмата се предвиждат 5 основни пукнта.

Първият и основен е инвестиционен. Предстои да бъдат инвестирани 430 милиона лева за 7 години в ключови сектори в БДЖ и 210 милиона лева за закупуване на нов подвижен парк. Следващият пункт е развитие на информационната система, която е ключова за БДЖ.

Най-обгрижени ще бъдат и най-печелившите трасета София - Варна и София - Бургас. До Варна се планира инвестиция за над един милиард, но прогнозите не са оптимистични. Държавата ще търси и одобрението на ЕК, за да помогне на железниците с между 130 и 300 милиона лева, които ще отидат за погасяване на дълговете към кредитори.

Следващата стъпка, която се предвижда е погасяване на задълженията на компанията. Тук са възможни няколко сценария. БДЖ предвижда да редуцира излишния капацитет, тъй като компанията притежава вагони, от които няма нужда. Те са на стойност около 69 милиона лева. Тези средства също ще бъдат изразходвани за инвестиции.

Оптимизация и съкръщения

Обмисля се и отдаването на концесии на някои линии, губещите пък ще бъдат прехвърляни на общините, докато не бъдат закрити.

Последната мярка е оптимизация на капацитета на БДЖ – а именно съкращаването на работещи в тези превози. Към този момент на БДЖ според изчисленията трябва да бъдат съкратени общо 1200 души. До съкращение на 600 души в "Товарни превози" ще се стигне, ако дружеството не бъде приватизирано. Толкова ще бъдат оптимизирани и в "Пътнически превози". Това няма да бъде самоцелно съкращаване на хора, а ще се разчита на пенсиониране и естествен поток.

Не се предвижда увеличаване на цената на билета, увери Владимиров. Всички се обединиха, че големият проблем на БДЖ, е че досега се е работило на парче. Оттук нататък ще трябва да бъде намерена политическа воля за единна стратегия, която да гарантира развитието на железниците.

Програмата

Програмата е близо 400 страници и е предназначена за седемгодишен период от време. Проектът ще бъде качен на сайта на министерство на транспорта, за да бъде публично обсъден. 

Източник: Novini.bg