Ако от местните управи решат, че искат дадена линия, да поемат разноските ѝ

От държавното дружество БДЖ искат да прехвърлят отговорността за губещите крайградски влакове на общините, пише в. "Труд".

Идеята е местните управи сами да поемат разходите върху влаковете, като срещу това ще получават полагащата се за съответната линия държавна субсидия, която сега се дава на БДЖ. Алтернатива за общините е да заменят влаковете с автобусни превози.

Прехвърляне на отговорността 

На практика така държавната фирма прехвърля на кметовете отговорността за закриване на нерентабилни линии. Транспортното министерство се опита да затвори част от тях от началото на тази година, но се отказа заради масовото недоволство на пътници и местни власти.

Предложението е част от 7-годишна стратегия за развитие на БДЖ. Тя ще бъде представена от транспортното министерство тази седмица и ще се внесе за одобрение в парламента.

Предвиждат се и промени в начина за изчисляване и плащане на субсидията. Сега тя се дава за пропътувано разстояние от влаковете, а предложението е тя да се дава на брой пътници, което със сигурност ще намали средствата за много от линиите.

Виж още: Московски: БДЖ не може да бъде спасено в сегашния си вид

В момента в България пътуват 364 крайградски влака, като всички до един са губещи. Рекордът принадлежи на влака Горна Оряховица-Попово, който потегля в 4 часа сутринта. За него БДЖ е платила 218 507 лева миналата година. С него се возят средно по 4 човека на ден и така на всеки 100 лева, похарчени за влака, БДЖ получава само 1 лев приход.

Линии, които няма да се пипат

Има само четири жп линии, които БДЖ твърдо няма да спира и няма да дава на общини. Това са Димитровград-Подкова, тъй като там няма никакъв алтернативен път, теснолинейката Септември-Добринище заради възможността да се използва като туристическа атракция, Кюстендил-Гюешево и Габрово-Царева ливада, тъй като там асфалтовият път не минава през селищата, а край тях.