Бумът на ментетата дойде, когато брандовете започнаха да кокетират с логото си, слагайки го навсякъде. Така те превърнаха стоките си в статус-символи и захраниха манията ни за себеутвърждаване чрез вещи

Бизнесът с луксозни модни стоки има един голям кошмар и той не е икономическата рецесия. Заклетият враг на модния бранш са фалшификатите. Според данни на "Уърлд Трейдмарк Ревю" бизнесът с ментета на модни марки носи печалба от 600 млрд. годишно. Изданието твърди, че продажбите на фалшива парфюмерия и козметика, електроника и аксесоари заемат 7% от световния стокооборот и носят печалби двойно повече от пазара на наркотици.

Проблемът с копирането на успешни модни образци датира поне от столетие. През 1903-та британският шивач Чарлз Фредерик Уорт е първият, който слага подписа си върху етикета на дрехите, за да потвърди автентичността им. През 1924 г. роклята "Литъл Хорсес" на Мадлен Вионе бързо  се превръща в конфекция, шита от найлон, без разрешението на авторката си, разбира се. Силно вталеният New Look дизайн на Диор от 1947 г., както и костюмите от букле на Шанел, са сред фаворитите за фалшифициране.

Самата Коко впрочем не се е бунтувала срещу ментетата:

"Модата трябва да се изплъзва от ръцете ти. Самата идея да защитишаваш нещо сезонно е детинска. Няма какво да се главоболиш да предпазваш нещо, което умира в момента, когато е родено."

Vlyavo e originalnoto sako shanel

Оригиналният "Шанел" е вляво

Не всички мислят като нея, разбира се. Така както не всички могат да се подпишат под авторството на малката черна рокля, костюмите от букле, дрехите от жарсе и останалите запазени марки на Grande Demoiselle Coco.

Бумът на ментета идва, когато брандовете започват да слагат логото си върху всичко. Логото вдига продажбите, защото превръща аксесоарите (най-вече чанти и очила) в статус-символи, издигащи собственика си над масата. Така че и компаниите носят донякъде отговорност за феномена, но за друго говорим сега.

Виж още: Ментета и в моловете

Като правило следва да избягваме ментетата защото купувайки ги, подкрепяме сивата икономика. Парите от тази търговия отиват в ръцете на криминални групировки и терористични органицазии, твърдят от Интерпол.

И ако за част от елитните марки има подозрения, че експлоатират детски труд, за бизнесът с фалшификатите това е сигурно. Купувайки менте, вие подкрепяте експлоатацията на хора, най-често деца.

Pazaruvaneto na menteta ima i etichen aspekt

Извън тези високоетични аргументи, съществува и чисто прагматичния аспект - ментетата невинаги са евтини, ако успеят да ни заблудят на финала хем сме дали много пари, хем недостатъчно.

Как да разпознаем фалшификата от оригиналния продукт?

Има сигурни признаци, разбира се - ако чанта "Луи Вюитон" ви се предлага направо на улицата върху мушама и за смешно малки пари - няма съмнение за какво става въпрос. Но вече има и много сайтове, които предлагат онлайн пазаруване с голямо намаление и е трудно да се ориентираме.

Внимавайте откъде купувате дадената вещ. Вероятността да попаднете на оригинална чанта "Гучи" в някой базар е същата като да откриете нещо евтинко и практично в бутик на "Прада " в Милано.

Цвят

Внимателно огледайте цвета на чантата (дрехата), която купувате. Всичко друго може би е същото, но в цвета със сигурност ще има разлика, дори и да не е натрапчива.

Кожа

Истинска ли е чантата, ако кожата й е мека? Каква трябва да е? Как трябва да мирише? Ако кожата на избрания от вас продукт има странна миризма на химикали от преработка, със сигурност е фалшификат.

Шевове

Ако са неравномерни и не са добре стегнати - копие! Немислимо е да личат следи от лепило или други материали.

Mente ili original

Пропорции

Ако сте решили да си купите модерна, красива и оригинална чанта, огледайте я добре! Дължината на дръжките на вашата чанта (токът на обувките, ръкавите на дрехата) трябва да са винаги еднакви - без милиметър разлика. Може да не го забележите веднага, но е един от най-важните признаци.

Опаковка

На опаковката винаги трябва да бъде изписано името на марката. Ако закупеният от вас продукт се поставя в кутия, обърнете внимание и на нея. Фалшивите са по-светли, по-меки и лесно се огъват. Всеки детайл в оригиналната опаковка е премислен и има "екстри" като калъфи за съхранение, кърпичка за почистване, уплътняваща хартия. В кутиите на оригиналните покупки всичко е поставено грижливо и с вкус.

Лого

Оригиналните стоки не крещят с огромно лого. Всички онези блузки с надписи "Шанел", "Селин", "Сен Лоран", токите на колан с препасани D&G са менте. Голямата марка привлича внимание с перфектната си линя и безукорно качество, а не с името на марката, плеснато отгоре.

И един практичен съвет: ако не ви се дават пари за истинска чанта "Бъркин", очила "Рейбан" или обувки "Лубутен", потърсете добър модел на друга, не толкова скъпа марка, вместо да се пъчите с менте на голяма модна икона.

Източник: "Рейкт", "Вог"