Самостоятелната му изложба в галерия "Сариев" се открива по време на фестивала "Нощ/Пловдив"

"Природа" е озаглавена първата самостоятелна изложба на Недко Солаков в пловдивската галерия Sariev Contemporary (ул. "Отец Паисий" 40), която се открива на 23 септември от 20 ч. в рамките на фестивала Нощ/Пловдив 2016 и продължава до 28 октомври.

Авторът се слави като художник, който измисля истории и ги разказва чрез рисунки, текстове, живопис, обекти, скулптури, инсталации, като ги подправя с характерното си чувство за хумор.

"Природа" е посветена на неговата най-близка и любима част на България - горите около габровското село Борики. 12-те натурни рисунки са създадени в течение на 12 последователни дни, когато художникът, със скицник и молив в ръка, се е отдавал на обичайните си разходки из гората, изминавайки над 147 км (пеша!).

Подобно на естествоизпитателите от епохата на големите открития, художникът скицира, фиксира и описва видяното направо на място, рисувайки понякога дори и с пръстта, върху която стъпва...

Рисунките носят безпогрешно разпознаваемия му стил - твърди контури, съчетани с лека и нервна извита моливна линия, попаднала на места уж случайно върху хартията.

В някои се оказва, че досущ като класически пленерист Недко Солаков детайлно разработва онова, което е пред него, в други "хваща" обща ситуация, подсещайки за похвата на импресионистите, а има и такива, където авторът е сякаш академичен пейзажист и надписва елементите и сенките с думи, уж за да ги нанесе в мазка и цвят по-късно в ателието, обяснява Яра Бубнова.

Отделните рисунки са допълнени с текстове, систематизиращи впечатленията, както се полага при концептуалното рисуване, като освен маршрутите и разстоянията, присъстват още денивелацията и "личните данни" за похарчените калории и течности, премерени благодарение на приложението Runtastic.

А върху един от листовете рисунката е в духа на протестното изкуство - още не призив, но агресивен словесен изблик спрямо изсичането на горите, администрацията и властта...

В експозицията е представена и мащабна фотография (заснета от Димитър Солаков), създаваща ярка представа за величествения балкански пейзаж.

А към своята артдокументалистика Недко Солаков добавя и примамката на интерактивността - за да може зрителят да се пробва да уточни непосредственото отношение на рисунките към локациите в габровския Балкан, местата на създаването им са означени с номерца върху панорамния фототапет.

Източник: Sariev Contemporary