Промени в Закона за движението по пътищата предвиждат платеното паркиране да мине на цени на пазарен принцип

Вече паркирането в платените зони в българските градове ще стане търговска дейност, от която ще се печели. Досега за синя или зелена зона се плащаха само такси, които да покриват разходите по поддръжката на паркоместата.

Платеното паркиране на пазарен принцип

Идеята е заложена в законопроект на депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок, които предлагат промяна в Закона за движението по пътищата. Промяната определя за платеното паркиране ще се плащат не разходоориентирани такси, а цени на пазарен принцип.

Промяната е в член 99 на Закона, който дава право на общините да се взимат пари за паркиране в градовете, като там думата "такса" ще бъде заменена от думата "цена".

Причини

Една от причините е, че търговските дружества, на които общините масово решиха да възложат тази дейност, вместо да я администрират сами, нямат право да взимат такси. Другата причина е, че местните такси трябва да влизат в общинския бюджет, а не в касите на търговска фирма, каквато е и столичният Център за градска мобилност (ЦГМ).

В мотивите за промените законотворците определят паркирането в "синя зона" като търговска дейност, при която трябва да се прилага пазарна икономика. Те смятат, че определянето на сумата за паркиране „като „цена" дава възможност на общините да определят размера й на пазарен принцип съобразно търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места, както и да регулират количеството на ППС в централните им части".

Определянето на сумата като "цена" съответствало и на чл. 99, ал.1 от закона, "според която определянето на места за паркиране произтича от качеството на общината на собственик на частите от улиците, площадите, тротоарите и другите терени, които се предназначават за паркиране на ППС".

Дейността да носи печалба на общината

Вносителите смятат, че след като общината била собственик на местата за паркиране, трябвало да "предоставя услуги като стопанска дейност срещу цена, а не като социална дейност срещу такса."

Вносителите предлагат в закона да се допише, че общинският съвет определя "цената" и условията за паркиране, а шофьорите плащат на "специализираното звено на общината или на юридическото лице", на което е предоставено управлението на тези места.

Източник: в. "Труд"