След решението на ВКС, че пешеходецът няма безусловно право да пресича на пешеходна пътека, Народното събрание прие законови промени, които да пазят най-уязвимите участници в движението

Пешеходците да бъдат освободени от отговорността да се съобразяват със скоростта и разстоянието от приближаващата се кола, когато пресичат на "зебра".

При пътнотранспортно произшествие с пешеходец на означена пътна маркировка - пешеходна пътека, когато водачът е превишил разрешената максимална скорост за движение или е нарушил друго правило от ЗДП, което има отношение към произшествието, пешеходецът не се счита за съпричинител за настъпване на съответното произшествие, записаха депутатите.

Последната редакция на текста беше предложена от Нели Петрова (ГЕРБ) и одобрена със 79 гласа "за" и три "въздържал се".

Целта на текстовете е на практика да обезсмислят тълкувателното решение на Върховния касационен съд, според което пешеходецът няма безусловно право да пресича на пешеходна пътека и може да бъде смятан за съпричинител на катастрофа, ако не е спазил редица свои законови задължения, сред които и да прецени скоростта на задаващия се насреща автомобил.

В новите текстове това условие отпада, а според Петрова, промените ще бъдат приети до края на мандата на това НС.

Нейната реакция по темата дойде веднага, след като тълкувателното решение на магистратите от ВКС, бе оповестено, като тогава Петрова заяви, че в първата работна седмица на парламента ще предложи законови промени за правото на пешеходците на пешеходна пътека. Без много шум и наред с други поправки в Закона за движение по пътищата, транспортната комисия гласува текстовете единодушно.

С корекциите депутатите отменят задължението на пешеходеца да преценява скоростта и разстоянието на насрещно движещите се автомобили докато пресича на пешеходна пътека.

Темата влезе в обществения поглед преди няколко месеца, когато ВКС намали присъдата по делото за смъртта на дъщерята на Петрова - Лора. Тя бе блъсната от моторист на пешеходна пътека във Варна през 2011 г. Аргументът на съда бе, че момичето е съпричинител на катастрофата, тъй като не се е огледало, преди да стъпи на пешеходната пътека. 

Решението доведе до голям скандал, а правосъдният министър Екатерина Захариева и главният прокурор Сотир Цацаров поискаха тълкуване на закона, тъй като в някои случаи съдилищата решаваха, че пешеходецът има вина, а в други - не. Ако предложенията на Петрова бъдат приети, решението на ВКС на практика ще изгуби сила, защото то тълкува закона в предишния му вариант.

"Аз мисля, че всички трябва да се обединим към това, че трябва да даваме предимство на живота, не трябва да даваме предимство на хората, които нарушават непрекъснато правилата за движение, които си позволяват да не спазват законите, които си позволяват да убиват и да бягат от мястото, на което са извършили съответното ПТП. Това е целта на цялата промяна. Защото не може човек, който е решил да пресече на обозначено за това място, да е виновен, че той е пресякъл там. Съдиите решат, че най-верочтно пешеходците в България трябва да имат крила и да летят и да не се движат попешеходните пътеки", каза Петрова.

Новите промени коментира и шефът на "Пътна полиция" Бойко Рановски, който е призовал депутатите да разпишат ясно в правилника за кои пешеходни пътеки ще се отнасят поправките:

"Трябва да се реши точно на кои пешеходни пътеки пешеходецът носи отговорност ако се случи ПТП. Защото по определението за пешеходна пътека продължението на тротоара също е пешеходна пътека. Ако пешеходната пътека е маркирана, действително там пешеходецът трябва да е с предимство и да не носи отговорност. По определението за пешеходна пътека влизат и други места от пътната мрежа, които се считат за пешеходни пътеки", посочва Рановски.

Източник: "Дарик", Би Ти Ви