Eвропейското по футбол е значимо спортно събитие, но и огромна машина за пари: от него печелят както официалните му партньори и спонсори, така и по-малки фирми. Дори кварталните кръчми очакват "златен период", разказва "Дойче веле"

За "Адидас", най-големия европейски концерн за спортни артикули, европейското първенство по футбол е събитие с централно значение. Фирмата от германския град Херцогенаурах предоставя екипировката на общо девет отбора, сред които са световните шампиони от Германия и европейските първенци от Испания.

Шест национални отбора пък са избрали екипите на Nike - американския конкурент на "Адидас". А пет други отбора са предпочели "Пума". Останалите четири отбора на Евро 2016 имат за партньори по-малки фирми като Umbro, Мacron или Juma.

"Адидас" обаче е много по-тясно обвързан с европейското първенство от останалите концрени. Германската фирма отпуска не само пари за националните отбори на някои страни, а е и официален спонсор на турнира във Франция.

Поради това по тв екраните в следващите дни нейното рекламно лого ще се вижда твърде често. "В рамките на нашето официално партньорство и през тази година ние осигуряваме екипите на реферите, на децата, които излизат на терена с националните отбори, както и на другите помощници. Освен това сме добре забележими на стадионите и в телевизионните излъчвания на УЕФА", казват от фирмата.

Артикули за милиарди

На миналото европейско първенство през 2012 г. "Адидас" продаде над 1 млн. германски футболни екипа, както и повече от 7 млн. футболни топки с емблемата на турнира. Футболът играе централна роля в търговската стратегия на концерна от Херцогенаурах - и то не само по време на европейското първенство.

В годината на предишния шампионат на Стария континент те продадоха футболни артикули за 1,7 млрд. евро. През 2015-а пък оборотът от този вид стоки е бил още по-голям - 2,2 млрд. евро, и то без да има европейско или световно първенство.

Фирмите за спортни артикули не са единствените, които печелят покрай големи първенства. Мнозина германци тъкмо в такива моменти по традиция си купуват нов телевизор.

Продажбите на телевизори се увеличават значително две-три седмици преди европейски или световни първенства по футбол, казва представител на дружеството за изследване на потреблението GfK. Търговците допълнително стимулират това развитие със съответни промоции, допълват оттам.

Според GfK най-голяма роля за обортите обаче играе метеорологичната обстановка по време на шампионата. "За германските фирми времето през шампионата се оказва по-важно от представянето на националния отбор. Казано накратко: при добро време оборотите са добри, при лошо време - лоши", казват от дружеството в Нюрнберг. 

Хубаво време = хубави печалби 

Те са изследвали продажбите на бира, безалкохолни напитки, пуканки и чипс, както и на наденици и месо за скара по време на последните световни първенства по футбол. "Когато времето е било хубаво и топло, както например през 2006 г., съответният оборот се увеличава спрямо останалите с до 16%. А когато германският национален отбор взе световната титла през 2014-а, пържолите за скара и чипсът си останаха непродадени, защото времето беше дъждовно", гласи равносметката. 

Германските кръчми и бирариите на открито също се надяват на значителни печалби по време на Евро 2016. И тук обаче времето оказва влияние, но и представянето на германския отбор, казва Ернст Фишер, който ръководи германския Съюз на хотелиерите и ресторантьорите.

От полза за бизнеса е това, че турнирът тази година трае с една седмица повече, отколкото друг път - от 10 юни до 10 юли. И докато кръчмите и заведенията на открито ще се пукат по шевовете, редица ресторанти в Германия вероятно ще останат празни. Като цяло обаче през 2016-та германските хотели и заведенията за хранене очакват увеличение на оборота с около 2,5%.

Изобщо, във футболния бизнес се въртят много пари, обобщава "Дойче веле". Общата стойност на футболистите, които участват в европейското във Франция, надхвърля 4,5 млрд. евро. И това не е всичко...

Източник: Българската редакция на "Дойче веле"