Шест жертви и над 20 ранени в предиобеда на 13 април, след като лека кола засече пътнически автобус на голям превозвач край София, събота е ден на национален траур

Пет жени и един мъж са загинали на място при тежката катастрофа в петък, 13 април, между лека кола и пътнически автобус на 27-ия километър от автомагистрала "Тракия", при Вакарел. Заради тежкия инцидент тази събота е ден на национален траур.

Освен шестте жертви, има 23-ма ранени, сред тях и 14-годишно дете, настанени в шест софийски болници: "Пирогов", ВМА, ИСУЛ, "Токуда", "София мед" и "Св. Анна" (Окръжна), където са почти половината пострадали, вкл. петима с опасност за живота, оперирани по спешност заради съчетани травми на глава, гърди, корем и гръбнак. 

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков беше категоричен, че състоянието на пътната инфраструктура не е причина за сблъсъка.

Като виновник за трагедията се сочи водачката на автомобила, чийто опит за изпреварване довел до странично съприкосновение с автобуса и обръщането му в крайпътната канавка. По първоначални данни неговият шофьор, с над 10 години стаж зад волана, няма вина: пробата му за алкохол е отрицателна, не бил и преуморен - карал едва три часа, от Сливен, след тридневна почивка. 

Той разказал на свои колеги, че автомобилът се завъртял и буквално го избутал от пътното платно, а в интервю пред Миролюба Бенатова от Нова телевизия, взето в болницата, свидетелства: 

"На права отсечка бяхме. Почнахме да блъскаме предното стъкло, за да вадим пътниците. Някои излязоха през люковете, през стъклата. Всички седалки са оборудвани с колани, но никой не ги слага. Ако си бяха сложили колани, пътниците щяха да си останат на седалките. Извадихме колкото можехме да извадим. Доста млади хора имаше. Повечето бяха за летището. Не искахме да преобърнем автобуса, защото имаше и затиснати хора. Вързахме автобуса с колани, дърпахме го, но нямахме шанс. В този момент мина кран, не спря, а можеше да ни помогне - просто да надигне, за да извадим хората. Значи има и безчувствени хора..."

Чувствам се виновен, че не успях да спася хората, споделя още Веселин Георгиев. Пред него и двама полицаи шофьорката на реното разказала, че по време на изпреварването чула шум в предна лява гума и се обърнала да намали касетофона. 29-годишната жена била без драскотина, но в шок, плачела и повтаряла: "Аз съм виновна, аз ви ударих." 

"Всеки автобус, произведен след 2008 г., е оборудван с предпазни колани. По принцип шофьорите призовават пътниците да използват колани, но няма как да бъдат задължени", коментира изпълнителният директор на "Юнион Ивкони" Георги Атанасов.

Автобусът на транспортната фирма тръгнал в 6,30 ч. по линията Бургас-София и се движел със скорост 93 км/ч. Машината е чисто нова, произведена миналия август, с едва няколко месеца пробег, съобщи собственикът на фирмата превозвач Ивайло Константинов и коментира: "С джигитите на пътя не можем да се справим".

Това обаче е пореден инцидент с техен автобус след произшествието на същата магистрала миналата есен с 10 пострадали, след което водачът изчезна, напомнят паметливи.

Тогава от дружеството изтъкнаха, че имат 25-годишни традиции в пътническия транспорт и притежават 400 автобуса, в дейността им са ангажирани близо 1000 служители, ежегодно реализират повече от 30 млн. километра пробег и над 4 млн. пътувания, а само през 2017 г. в техните транспортни средства са били инвестирани почти 20 млн. лева.

Далеч сме от мисълта, че сме безупречни, дори напротив, страдаме от стотици проблеми, които за съжаление често рефлектират в качеството на предлаганата услуга и дават основание на нашите клиенти да недоволстват, признаха все пак от фирмата в изявлението си от 31 октомври м.г., но увериха, че не правят компромиси със сигурността на своите клиенти.

Няма списък с пътниците от курса във фаталния петък, 13-и, но БНР съобщи, че от Бургас са тръгнали седем души, от Айтос - осем и двама от Карнобат. Петима души са се качили в Сливен, един - в Пазарджик, а останалите 22-ма пътували от Стара Загора.

Автобусът се движел в дясната лента и след неуспешното изпреварване на колата отляво се килнал в канавката и се влачил 50 метра буквално на две колела. Премазаните жертви са седяли отзад, вдясно, свидетелстват потърпевши.

Сигналът за катастрофата е бил подаден в 11,20 ч., при което са реагирали 14 екипа на "Спешна помощ". Първият пристигнал на местопроизшествието от Ихтиман в 11,30, а линейките от София дошли в 11,45. Една от тях качила и шофьор, който самокатастрофирал след отклоняване на вниманието заради трагичния инцидент.

Междувременно преките включвания на телевизиите от мястото на катастрофата предизвикаха гневни реакции и обвинения в нарушаване на Етичния кодекс на медиите.