Превозвачите искат забрана за сайтовете за споделено пътуване, а министерството на транспорта сякаш е съгласно

Все по-голяма популярност придобиват сайтовете за споделено пътуване, в които някой човек пътува от точка А до точка Б и предлага свободните места в колата си за хора, пътуващи до същата дестинация. Накрая разходът за пътя се разделя. 

Подобни инициативи предлагат възможността да се употреби максимално капацитета на колата, а и пътниците да не изразходват излишни средства. Идеята е популярна и се практикува масово, като освен сайтовете съществуват и множество групи във "Фейсбук", в които ежедневно се публикуват стотици оферти за различни дестинации. 

Забрана за сайтовете за споделено пътуване?

Въпреки това обаче има отпор и срещу тази идея при това на ниво министър на транспорта. Вчера Ивайло Московски се обяви за затваряне на сайтовете за споделено пътуване по време на среща с представители на Националното сдружение на автобусните превозвачи. 

Предмет на срещата бяха мерките, които да противодействат на сивия сектор и нерегламентирания превоз на пътници.

Според председателя на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България Галя Топалова става дума за микроавтобуси, които предлагат превоз през такива сайтове. Тя изрази съмнения как ще стане контролът, като допълни, че единственият вариант е проверките да се извършват от КАТ и МВР. 

Топалова посочи, че между 3000 и 5000 души извършват подобни услуги, като голяма част от тях не плащат данъци.

В името на клиента или в името на превозвача

В момента групи в социалните мрежи и сайтове предлагат споделен транспорт по определени направления, като цената е доста по-ниска от тази на автобусите, но обикновено превозът е с леки автомобили. Пътуващите от София до Бургас например плащат по 20 лева, докато масовата цена при официалните превозвачи е около 30 лева, като се пътува поне два часа повече.

Къде обаче отива клиентът, ако държавата започне да нарушава онова основно правило на пазара, че клиентът трябва да получава възможно най-добрата услуга. Бизнесът тепърва ще се сблъсква със споделените услуги. Философията на споделянето за максимално усвояване на конкретния ресурс в момента е в разцвет и предстои да печели все повече почитатели.

Пред превозвачите остават два варианта - да се опитват да пресират държавата в противовес на интересите на клиента, или да намери начин, по който да ги заинтригува дотолкова, че все пак да изберат тяхната услуга. Защото старата максима показва едно - колкото и да забраняваш нещо, ако хората го искат и търсят, те ще си го намерят. 

Източник: Би Ти Ви