Някои любопитни факти от миналото му, бъдещите планове за развитие (мотриси с климатик!) плюс няколко полезни съвета как да се държиш и да направиш цялото преживяване по-приятно и евтино

Mind the gap! - една от емблематичните фрази, която чувате в Лондон, ви предупреждава да внимавате с разстоянието между перона и вагоните, когато се качвате в метрото...

Докато в София отскоро се радваме на тази придобивка, подземната железница на британската столица е сред най-дългите в света и има вече над 150-годишна - и то невероятна! - история.

В началото маршрутът е дълъг 6 км - от гара Падингтън до Фарингдън. Днес 11-те линии на метрото минават през 270 спирки и покриват общо 402 км, като повече от половината минават над земята.

Синьо-червеното лого, използвано за първи път през 1908 г., и картата на метрото, създадена от Хари Бек през 1931-ва, са световноизвестни. Можеш да ги видиш на всевъзможни сувенири и фланелки, носени с еднаква гордост от туристи и местни.

Ето някои любопитни факти от историята му плюс няколко полезни съвета как да се държиш и да направиш цялото преживяване по-приятно и евтино:

Обида за здравия разум

- На 9 януари 1863 г., когато лондонското метро отваря врати за първи път, 50 хил. души се тълпят на опашка за билети, но само малко над половината от тях успяват да се повозят.

Въпреки че според "Таймс" е "обида за здравия разум" да се смята, че хората ще искат да пътуват през "гнусния подпочвен пласт на Лондон", средно 26 хил. души дневно се качват на парните тогава влакове през първите шест месеца от движението им.

- През 1890 г., когато е въведен нов начин за прокопаване на тунелите, започват да го наричат The Tube (Тръбата). Тогава методът "Издълбай и покрий" (изкопаване на канал в улицата, полагане на релсите, покриване на канала) е заменен от метода "Щит", който предизвиква по-малко пропадане на уличните нива.

При него се използва цилиндричен чугунен щит, който подпира земята отгоре, докато работниците копаят вътре в него - и създава кръглата форма на тунелите, която виждаме в повечето съвременни линии. Линията "Сити и Южен Лондон" (по-късно прекръстена на Северна линия) първа използва успешно новия метод.

Рисунка от The Graphic на лондонското метро през март 1906 г., когато е открита линията "Бейкър стрийт и Уотърлу рейлуей" (BS&WR), наричана за кратко "Бейкърлу"

Раждане и смърт в лондонското метро

1897 г. - Актьорът Уилям Терис е убит близо до станция "Ковънт гардън". Говори се, че тя все още е обитавана от духа му.

1900 г. - Роденият във Филаделфия финансист Чарлз Тайсън Йъркс се включва в разработката за бъдещите линии "Бейкърлу", "Пикадили" и "Северна". Умира през 1905 г., без да види нито един от проектите си завършен.

1906 г. - Паркът Хампстед Хийт е обявен за защитена обществена зона и почти завършената станция "Норт енд", която щеше да е най-дълбоката спирка в града (60 м под земята), е изоставена още преди да отвори.

1924 г. - Първото бебе, родено в лондонското метро, се появява на бял свят на станция "Елефант енд Касъл". Пресата твърди, че е кръстена Телма Урсула Биатрис Елинор, така че инициалите й да са TUBE, но по-късно се оказва, че историята е партенка - истинското й име е Мари Кордъри.

"Тръбата" през Втората световна

1933 г. - Станция "Даун стрийт" на линията "Пикадили", между "Хайд парк корнър" и "Грийн парк", е затворена, защото е прекалено близо до съседните спирки. През Втората световна Чърчил и военновременният му кабинет му ще я използват за заседания.

1940 г. - Разклонението на линия "Пикадили" от Холборн до Олдуич е затворено за периода на войната, за да съхранява експонати от Британския музей. 68 души се удавят на станция "Балъм", когато бомба скъсва магистрален водопровод.

1941 г. - 56 души загиват на станция "Банк", когато бомба минава през гишето за билети и се търкулва на перона.

1943 г. - 173 души са премазани до смърт на станция "Бетнал Грийн", докато се опитват да се спасят вътре по време на бомбардировки.

Модерни времена

1961 г. - На 9 септември последният парен влак е изтеглен от употреба.

2007 г. - За пръв път над 1 млрд. души се возят в метрото в рамките на една година. Рекордът за най-натоварен ден е на 7 декември, когато над 4 млн. пътници избират подземния транспорт.

2012 г. - На 3 август, по време на олимпийските игри, лондонското метро записва най-натоварения си ден за всички времена - 4,4 млн. пътници.

Съвети и етикет

Лондончани се придържат към неписани правила за поведение в "Тръбата", които си пробиват път и у нас. Ето малко вътрешна информация за обиколките ти из столицата на Обединеното кралство.

Какво да правиш:

  • Купи си Oyster карта - пътуването излиза по-евтино.
  • На ескалаторите стой вдясно, а се придвижвай напред от лявата страна.
  • Преди да се качиш във влакчето, остави хората отвътре да слязат.
  • Стани, ако някой се нуждае от мястото ти повече от теб.
  • Когато можеш, използвай линиите "Сентръл" и "Пикадили", те са най-сигурни.
  • Mind the gap! - внимавай с разстоянието между влака и перона, понякога е доста голямо.

Какво да не правиш:

  • Не стой близо до вратите във влака - пречиш на останалите.
  • Не заговаряй непознати - дори и влакът да закъснява, ограничи се с недоволно цъкане, въздишки и клатене на глава, вместо да досаждаш на околните с приказки.
  • Използвай линиите "Хамърсмит и Сити" и "Съркъл" само в краен случай - прословути са със закъсненията и ремонтите си.
  • Ниските тунели в повечето линии правят невъзможно монтирането на климатични инсталации, така че очаквай жега и задух през лятото. Това обаче е на път да се промени с въвеждането на 250 нови мотриси по линиите "Бейкърлу", "Сентръл", "Пикадили" и "Уотърлу и Сити", оповестено от транспортните власти миналата есен.

Източник: Termo.bg