В опит да изкарат по-големи печалби търговците внасят икони и броеници от Китай

Търговци и свещеници купуват китайски икони от онлайн магазини срещу 1.60 лева бройката. Толкова струва миниатюрно изображение с двустранна лепенка за окачване в автомобил или на хладилник. Впоследствие обаче ги продават за поне 2,50 лева в магазинчетата при храмове, манастири и сергии в курортите. Същата е практиката и с по-големи икони и изрисуваните домашни минипараклисчета от глина или порцелан, които заливат сергиите, пише "Монитор". 

Така на практика голяма част от иконите, които хората купуват за вкъщи, нямат нищо общо с автентично изработените от майстори-зографи и дърворезбари.

По тази схема се търгуват и броеници, които от няколко месеца за по-евтино се произвеждат от найлонови оплетени във възелчета лентички.

Според монасите автентичните нанизи са от памучни и вълнени конци, обработени по специална технология, за да не се разтягат при ползване. До неотдавна броениците са се внасяли от манастирите в Атон. 

За да не плащат за транспорт и мита обаче, търговци ги поръчват на китайски работилници, като не държат материалът да бъде автентичен. Така производствената стойност на една китайска броеница пада до не повече от 2 лв., в църковните магазини и павилионите по сергиите се търгува за 5-6 лв.

Отговорът на занаятчийте

В отговор на тоталния внос на сувенири ментета, в най-големия етнографски музей у нас - "Етъра", организират Панаир на музейните сувенири, който е предвидено да се проведе за първи път у нас през юни догодина. Идеята е на директора на културния институт доц. д-р Светла Димитрова.

По думите ѝ подобна сбирка е повече от наложителна, защото страната ни е буквално залята от сувенири "Made in China", а оригиналните изделия на нашите майстори остават незабелязани от туристите.

"Има огромна ниша, но се прави твърде малко тя да бъде освободена от китайските стоки. При нас, в "Етъра", сме въвели изключително строг подбор на изделията, които предлагаме както в дюкяна си, така и в щандовете на 14-те майстори, които работят под наем. Държим сувенирите да носят дъха на българското, да бъдат в издържани в родната традиция. Дори за елементарните магнитчета, които масово се купуват от посетителите искаме от производителите им надписите да са на кирилица, а сюжетите на снимките да бъдат от България“, коментира доц. Димитрова. 

По нейни наблюдения масовият турист у нас харчи от 2 до 10 лв. за сувенир, което е в пъти по-малко от парите, които се разменят в аналогични музеи по света. 

В същото време Самоводската чаршия във Велико Търново се е превърнала в царство на фалшификатите, посочва още изданието.

Източник: в. "Монитор"