Чалгата отдавна не е музикален стил, а цяла култура, която създаде уродливи образи

Благо Джийзъса надраскал инициалите си върху Колизеума. Сега го грозяли глоба и затвор. Чета новината навсякъде и все още се питам защо трябва да ми пука въобще. Някакъв бивш (може и настоящ) футболист на националния по футбол се е проявил като пълен гамен и ще си понесе последиците. Голям праз! Ама пък водеща новина в сутрешната преса.

И за чий... ми е нужно да знам за Благо

И докато си седиш и го четеш това, чудиш се защо хората те занимават с един такъв проблем и малко преди да възкликнеш уморено с "Абе да се оправят!", се замисляш. Футболист, има приличен външен вид, татуиран до немай къде, "девойките" му се радват, затова е известен. А иначе... няма да коментираме интелектуален капацитет и способности за сътворяване на мисъл. Даже и за играта няма да се заяждаме.

Въпросът обаче е, че тоя младеж го играе модел за подражание, дори и да не го иска. Не съм се наел да го съдя, още по-малко да го играя моралист. Но с такива пример и с такова образование, расте едно поколение гаменчета. И вземеш та се причудиш защо тоя млад Джийзъс не си рита топката и не се грижи за формата си, ами се е заел да дращи по стените на Колизеума? И отговорът е прост - защото така се е научил.

И чалгата е виновна затова! В последно време стана много модерно да обвиняват "упадъчната западна култура", ама при нас не е така. Тук си говорим именно за нашата си балканска откровена простащина и чалгата като нейна еманация.

Чалгата, ама не музиката

Чалгата, която с нейните 10 и повече години тотална доминация в публичния живот успя да смели почти всичката останала култура. И макар сега да е заменена уж от други стилове и идеи, а Сашка Васева да я разглеждаме като динозавър, все същата тая чалга продължава да властва.

Разбира се, не говоря за стила. Музиката като такава е за слушане и за наслада. Всеки се радва на различно. Ако аз съм решил днес да слушам Queen или Iron Maiden, ти си на вълна джаз от Ню Орлиънс, Любо е набичил Bad Religion, Цвети си слуша Риана, а Пешо не може да престане да върти новото парче на Преслава, в това няма нищо лошо. Всеки има право на собствен вкус, та дори и той да бъде съставен от удрящи се една в друга тенджери. Това е неотменимо право.

Говоря за чалгата като метафора, за чалгата като за култура на обществото. Културата на платената любов, културата на ланците, белия "Мерцедес", грима за нощни жрици и възвеличаваното поведение на мутра и прилежащата му патка (ама с "у"). Чалгата отдавна надскочи музикалния си аспект и обхвана умовете на повече от половин народ, когато беше в големия си пик. И подобно всеки друг паразит пусна пипала във всяка частица от публичната култура.

Виж още: Балканската музика, която НЕ Е чалга

Мутренско явление, мутирали деца

Наложена от мутрите през 90 като масово явление, тя успя да еволюира до нещо манталитет. Успя да открие най-мрачните ни черти като общество и да се вкопчи в тях. А музиката се развиваше между другото. Изпълнителите работеха като волове (голяма част от тях все още го правят, за да оцеляват) и разпространяваха. Но с музиката, като зараза се лепеше и онази селяния, тарикатлък, търсене на лекото и мекото...

И получихме онова чалга общество. Чалга в медиите, която наблюдаваме и до днес (и заради която въобще видях, че някакъв футболяга е драскал с монета върху световен паметник на културата), чалга в политиката, чалга в образованието и здравеопазването, чалга в обществените поръчки, чалга в отношението на хората, мечтите, идеалите и какво ли още не.

И тази чалга се попи от децата тогава, които вече са порасналите хора, които трябва да изкарват парите на държавата и да се грижат тя да просперира. Под звуците на "Доко, Доко", "Бял мерцедес" и "Волна пеперуда" беше отгледано цяло едно поколение, по което няма как да не полепнат извратените морални ценности и пошлостта. Да, голяма част се отърси, но една друга, по-голяма, си ги възприе като свои.

И това се вижда навсякъде - в онзи идиот с джипа, който е паркирал като за 3 коли, хумора в стил "Комиците", отношението към държавата, която неизменно ни краде и ни прецаква... 

Виж още: Мълчим, ама от срам

Нихилизъм и надежда

Мислите си, че пънка създава нихилизъм? Далеч не, всеки бунтар рано или късно пораства. Чалгата е истинският нихилист, който възпитава тъпо и мързеливо поколение, на което не му пука за нищо извън неговото собствено аз. И така получаваме една нечестива троица на модерното общество, която позволява всяка пропаганда да бъде лесна като детска игра - глупост, мързел и наглост. И тази нечестива троица е залегнала в поне половината от населението.

Сега чалгата като музика вече е улегнала (макар и все още чалготеките да са символ на бардаци) и от поп-фолк все повече звучи като просто поп, но пък самата поп музика придобива онзи низвергнат вид на чалга. Иначе казано, нещата се изравниха двустранно. Ако преди имахме Екстра Нина, Луна, Петра, Мая и Магапаса, сега си имаме Криско, Ангел и Мойсей, оная Жана със сложната фамилия и още няколко безлични и повтарящи се изпълнители, чието присъствие дори не си струва да бъде запомняно.  

И ако преди се пееше за пиленца при батко, сега баткото е "батенце", "брааат" или "мееен", а задължителната му цел е "да се разцепи" и "да запали града". Или нещо от сорта. Любовта, в която мъжкият субект купува нещо на женския субект, разиграваща се като сценарий на толкова много песни от 90-те, сега е заменена от някакви имагинерни партита със забранени субстанции и пичове със също толкова собственическо и материалистично отношение към жените, колкото и през златната чалга ера. 

Та чалга се лее макар и в друга форма. Но обществото вече развива имунитет. И надежда има.

Подобни явления е имало и преди в историята и се преживяват. Да се надяваме, че чалгата е онази болест, която наскоро превъзпитаната ни демокрация е преболедувала в "бебешките си години". Да се надяваме, че обществото малко по малко ще превъзмогне егоцентризма си и ще започне да възприема, че има едни проблеми, които трябва да се решат. И да започнем да ги назоваваме явно тези проблеми. Пък ако ще и да слушаме чалга.

Източник: Bulevard.bg