Ензимът теломераза заема ключово място в процеса на стареене

Съвременната култура почита младостта. Филми, музика, реклами - цялото общество се възхищава на младостта и здравето. Даже още преди години "Куин" ни питаха "Кой би искал да живее вечно". Е, може би сме вече една крачка по-близо към запазването на перманентна младост.

Учени откриха механизъм, който забавя стареенето. Изследователите от американския Института "Солк" са намерили начин за активиране и деактивиране на ензимa теломераза, който заема ключово място в процеса на стареене, предаде "Фокус".

Ензимът доизгражда окончанията на хромозомите, наречени теломери. Теломерите се скъсяват при всяко деление на клетките. Когато станат твърде къси, клетките не могат повече да се делят и органите и тъканите започват да дегенерират.

Изследователите са установили, че има определен механизъм, който "включва и изключва" ензима. Откриването на начин да се контролира този механизъм може да доведе до възможност за забавяне на скъсяването на теломерите и за регенериране на органите в напреднала възраст. В повечето клетки теломеразата е блокирана, но в стволовите и в половите клетки тя е активна.

Виж още: 10 неприятни истини, които трябва да осъзнаем

Това откритие би могло да помогне за намирането на начин, който да накара клетките да се делят безкрайно, без да дегенерират. Това от своя страна ще направи възможно органите на човешкото тяло да остават здрави дори при напреднала възраст.

Ензимът теломераза е обект на интерес на множество изследвания на процеса на стареене, заради способността му да изгражда наново теломерите, позволявайки на клетките да се делят безкрайно. Ензимът има собствена РНК-матрица, благодарение на която достроява и удължава теломерните последователности.

Виж още: Защо супермоделите не остаряват