Договори за сериозни суми за популяризиране на проекти на различните министерства излизат наяве

Крупни суми пари са похарчени при финализирането на договорите за популяризиране на старите оперативни програми за периода 2007-2013 г., разкрива в свое разследване в. "Сега". Стотици хиляди левове са отишли за неефективни и скандални кампании.

Причина за изникването на темата на дневен ред бе появила се на фестивала "Зелени дни" брошура, рекламираща страната ни като дестинация за ловен туризъм с отстрел на несрещаните у нас мечка гризли, американски елен и сьомга. Самите брошури са печатани за реклама на стар проект, но така и не се разбра кой и защо ги разпространява повторно.

"Посоката избираш ти"

Друг повод за обръщане внимание на рекламата на публичния сектор бе кампания преди седмица на социалното министерство за популяризиране конкурса за любителско видео "Посоката избираш ти". Целта на проекта е младежи да кандидатстват с 90-секундни клипове на тема как да привлечем към заетост млади хора, които не учат и не работят. Наградният фонд на конкурса е 6500 лв., а за популяризирането на инициативата министерството е на път да даде в пъти повече.

За изготвянето на бюджет за реклама във "Фейсбук" и Google AdWords, както и за създаването и поддържането на приложение за конкурса министерството е сключило договор за 19 810 лв. без ДДС. Допълнително с това в печатни медии върви реклама, която популяризира конкурса. От социалното министерство не дават информация за това колко пари ще се платят за тази популяризация на конкурса и коя фирма е сключила договор за това.

Селфи с европроект

Друг скандален момент бе конкурса "Направи селфи с европроект". От администрацията на МС, която координира инициативата, увериха, че за популяризирането му не са дадени никакви пари, а информациите са публикувани безвъзмездно на сайтовете на оперативните програми. Оказа се, че това не е така и инициативата се ползва за фактуриране на разходи по вече сключен и изтичащ договор.

Направените плащания и сроковете за приключване на проектите отговаря защо възложителите и фирмите са толкова щедри, а въпросът за ефективността на разходите е оставен на заден план.

Организаторът на конкурса "Посоката избираш ти" например - социалното министерство, има броени дни, за да приключи крупен договор за популяризиране на оперативната програма в печатни медии. Този договор е възложен на 28 май 2013 г. (на "Медиа планинг груп") и е на крупната стойност от 960 хил. лв. с ДДС.

До края на април по него са разплатени 460 295 лв. с ДДС, а в същото време срокът за изпълнение на дейностите изтича на 30 юни 2015 г. Не е ясно защо е допуснато да има подобно забавяне на дейностите и половината от сумите за популяризиране на програмата да останат за харчене при реалното й затваряне.

Ударно до края на юни ще трябва да харчи и транспортното министерство по сключен договор за популяризиране на Оперативна програма "Транспорт" в интернет издания (договор с "Диджитал Нест - Митра ПР" от 15 април 2014 г.). По този проект до края на април са били разплатени едва 83 298 лв. с ДДС, а бюджетът му възлиза на 324 хил. лв. с ДДС. Сметките показват, че за май и юни трябва да се отчетат 240 702 лв. за интернет реклама, за да няма неизпълнение.

Именно по този договор транспортното министерство е решило да пусне свои рекламни карета за конкурса "Направи селфи с европроект". Така на редица сайтове се появиха реклами за инициативата, създавайки впечатление, че тя е организирана от транспортното министерство. От транспортното министерство твърдят, че за общо пет публикации в интернет са платени 1116 лева, пише изданието.

Ловците на мечки, елени и сьомга

Мечките гризли се появиха в края на два договора за изготвяне на брошури, бюлетини, рекламни материали и сувенири по същата оперативна програма - "Регионално развитие". И тук договорите са изпълнявани в последния момент. По сключен с фирма "Призма" договор (от март 2014 г.) на обща стойност 180 000 лв. с ДДС към края на април т.г. са били платени 90 590,28 лв.

Тук вероятно има забавяне на плащане, защото договорът е приключил на 7 април и според информацията в АОП е изпълнен 100%, което значи, че в последния месец от действието на договора са усвоени половината от парите за реклами и сувенири по програмата.

Възможно е забавяне на плащания да има и при други проекти, но то трудно може да обясни липсата на дейности през огромна част от периода на действие на договорите. Втората фирма с изтекъл договор на 7 април - "Военно издателство", не е успяла да навакса изоставането в производството на бюлетини и брошури и да усвои парите. Така този договор - на стойност 120 хил. лв. с ДДС, е изпълнен само 58%, пише още в. "Сега".

Източник: в. "Сега"