Проверка на КЗП установява, че 10% от клаузите по бързите кредити ощетяват потребителите

Масово бързите кредити съдържат ощетяващи клиента уловки. Комисията за защита на потребителите (КЗП) е установила, че почти 10% от клаузите в общите условия при този тип кредитиране са от типа "неравноправни". Това съобщи вчера председателят на КЗП Димитър Маргаритов. 

Проверката на КЗП е обхванала над 40 компании от небанковия финансов сектор, прочела е документи с около 4000 клаузи и е открила 350 нарушения. В повече от половината случаи фирмите за бързи кредити са се съобразили с предписанията и са премахнали ощетяващите текстове, обясни Маргаритов.

Едно от грубите нарушения е, че кредиторът има право да поиска незабавно връщане на заема, ако научи, че клиентът му има забавени задължения по други договори.

Друг проблем, установен от КЗП, е, че ако заемът стане предсрочно изискуем, от клиента се иска да плати всички лихви - до края на договорения срок. Това означава потребителят да плаща за нещо, което няма да ползва.

Около 10% са неравноправните клаузи и при туроператорите, отчитат от КЗП. Част от компаниите в сектора правят опити да се измъкнат от отговорност, ако възникне проблем заради техен контрагент - например при засечка с пътуване със самолет. По закон обаче туроператорът носи цялата отговорност за изпълняване на задълженията по договора, обясни Димитър Маргаритов. 

Виж още: Всеки пети българин е взимал заем за коледни подаръци

Той напомни също, че доставчиците на туристически пакети нямат право да правят промени в договорите в последния момент. Ако се налага да се смени хотел или детайл в графика например, пътуващият трябва да е предупреден за това поне 10 дни предварително.

Онлайн търговците стават все по-коректни - проверките на КЗП в последната година показват 37% по-малко нарушения.

Източник: в. "Сега"