Специалистите по маркетинг не спират да измислят манипулативни техники, които да ни накарат да пожелаем (похарчим) повече, отколкото ни е необходимо.

Аdme.ru прави любопитен обзор на маркетинговите уловки, които ни дебнат от навсякъде в големите магазини.

Дегустации

Когато ви предлагат да пробвате или помиришете нещо – бъдете нащрек. Иначе изобщо няма да разберете как сте изхарчили маса пари неизвестно за какво.

Размерът има значение

Препълнените магазини действат изнервящо, хората стават раздразнителни и бързат да се измъкнат час по-скоро от тях. Това е и причината големите вериги да залагат на големи пространства.

Виж още: 10 думи, с които не трябва да си правим самореклама

Топлите цветове

Топлите тонове привличат. Студените – приспиват бдителността и стимулират високи продажби. Оптималният вариант е тухла отвън и интериор в студени тонове. А чувате ли тази мелодия? Изследвания, посветени специално на маркетинговото въздействие на музикалния фон са установили, че под влиянието на спокойна музика, човек се движи по-бавно и харчи повече. На фона на класика пък хората избират по-скъпи стоки.

Приятните аромати

Това е другата причина край входовете на магазините най-често да разполагат щандове за цветя и пресни печива. Приятните аромати активират апетита ни за покупки и ни настройват за импулсивни действия. Супермаркетите обаче знаят много добре това, както и за какво всъщност сте влезли и затова крият млечните и други необходими стоки в най-отдалечения край. За да стигнете до тях, ще се наложи да обиколите целия магазин, а по пътя ви вече са заложени десетки други изкушения.

Виж още: Най-честите грешки в продажбите

Количката за пазаруване

Тази незаменима вещ е била изобретена още през 1938 г. за удобство на клиента. Но и за да побере повече от планираното. Там, където обикновено стоят количките и кошниците има и още нещо – едни от най-печелившите стоки като цветя и щандове за пресни сладкиши или хляб. Когато се озовете пред количката, на входа на магазина, тя все още ви се струва толкова празна, а ентусиазмът ви все още е доста висок. И правите първите покупки.

Планиран маршрут

На вас само ви се струва, че се движите по самостоятелно избран маршрут. Всъщност, пътят до млечните продукти е старателно планиран предварително от добре обучени специалисти. Ако за миг погледнете отстрани себе си и клиентите около вас, ще установите, че повечето магазини "водят: своите купувачи от дясно наляво. Това е продиктувано от навика ни за дясно движение. По тази причина, стоките, разположени отдясно, имат по-голям шанс да привлекат вниманието ви и да попаднат в количката ви.

Виж още: Бъди различен и в бизнеса

На едни очи разстояние

Стоките, които носят най-голяма печалба обикновено са разположени на нивото на погледа. Красивите опаковки на скъпи и известни марки винаги са поставени така, че просто няма как да ги пропуснете. Да! Но има и т.нар. ниво на детския поглед. Там пък се поставят снаксове и най-различни други лакомства, които малкият купувач веднага ще забележи и ще хленчи за тях, докато не склоните да ги купите.

На крачка от изхода

Най-богата "на улов" зона е до касите. Точно тук, за минутите, в които ще ви се наложи да почакате на опашката, лесно можете да станете жертва на дреболиите, които ви заобикалят. Дори и ако успешно сте преодолели всички маркетингови хитрини до момента.

Виж още: Недопустими грешки в маркетинга