Чрез влезлите в сила нови правила за ползване социалната мрежа Фейсбук ще "изсмуква" още повече лични данни за потребителите. Коварният характер на пакта с интернет гиганта става все по-отчетлив, смята Матиас фон Хайн от "Дойче веле"

"Ти не си клиент на интернет концерните! Ти си техен продукт!" С тези думи един от създателите на новия дигитален свят Джарон Лание назовава точно същината на проблема. 

Това е и посланието на неговата книга "На кого принадлежи бъдещето". В нея Лание анализира съвременните танденции в глобалната икономика. Той прогнозира, че глобалните мрежи като "Фейсбук" и "Гугъл" ще се превърнат в гигантски компютърни центрове и събирайки все повече лични данни, ще вървят в посока на тотално наблюдение и по-нататъшна комерсиална експлоатация. С новите си правила за ползване "Фейсбук" насърчава тази тенденция.

Апропо, бъдещето. Всеизвестно е, че финансовите пазари спекулират с очакванията. И те оценяват понастоящем "Фейсбук" на почти 200 млрд. долара. Тази оценка надвишава миналогодишната с цели 65%. 

Борсовите спекуланти са убедени, че с тлъст дял "Фейсбук" ще е един от господарите на бъдещето. През последната година операторът на най-голямата социална мрежа е отчел печалба в размер на три млрд. долара от реклами. Персонализирани реклами - съобразени с навиците на юзърите, които са проучени от алгоритмите на "Фейсбук". 

Предоставените от потребителите лични данни обаче са скъпа стока. В средата на януари учени от Великобритания и САЩ публикуваха студия, от която става ясно какво може де се извлече от само един клик върху бутона "харесвам".

"Харесванията" издават личността

Американско-британският екип учени е разработил алгоритъм, който след анализ на 100 до 150 клика "харесвам" дава точна информация за характера на определен човек и неговия партньор в живота. 

"Фейсбук" обаче ни познава не само от нашите "харесвания". Ние постваме новини, снимки, споделяме мнения, копнежи и интереси. Почти 900 млн. юзъри ползват всекидневно "Фейсбук", а 1,4 млрд. влизат в мрежата поне веднъж месечно. По този начин те поддържат профилите си актуални.

Лакомията на "Фейсбук" за повече данни обаче не може да бъде заситена само с потока от лични информации. Сега "Фейсбук" въвежда нови условия за ползване на социалната мрежа.

Новото е, че занапред "Фейсбук" иска да знае какво правят неговите потребители и извън сайтовете на "Фейсбук". И къде точно се намират в реалността. Та нали една четвърт от потребителите влизат в мрежата със своите смартфони. А това е далеч по-печелившо за "Фейсбук", отколкото да ни захранва с реклами на фирми, близки до нашите интереси?!

"Гълтай или умри!"

Дори Бундестагът подхвана дебат за новите правила. Депутати от юридическата комисия и защитници на личните данни криткуваха остро "Фейсбук". Но "Фейсбук" винаги е бил глух за критиките. Както впрочем и "Гугъл" и компания. 

Интернет гигантите са свикнали сами да определят правилата в дигиталния свят. И не се съобразяват много-много с действуващите в дадена страна правни норми за защита на личните данни и потребителя. Те винаги се обръщат към юзърите с приятелското "ти". 

Само че никога не им искат разрешение за предостовяне на повече лични данни. Ако не искаш да ги предоставиш, единствената ти алтернатива е да заличиш профила си. Но само малцина ще предприемат подобна стъпка. 

Колкото по-дълго потребителят е бил в мрежата, колкото повече снимки е поствал, колкото повече контакти е завързал, толкова по-малко му се иска да изличи профила си. Или пък вече не може. 

Също както наркоманът не може да се раздели с дилъра, който го е зарибил. За какво обаче неминуемо си мисли човек, когато под приятелско давление трябва да вземе решение под мотото "гълтай или умри"? За "Биг брадър", разбира се.

Източник: Българската редакция на "Дойче веле"