Опасните тунели само ще се освежават, съобщава в. "Сега" след излизането на доклада от АПИ

Общо 20-те тунела, които пътните експерти оцениха като опасни с различна степен на риск за преминаващите, няма да бъдат бързо и основно ремонтирани, а само освежени, като се махнат ледени висулки и се сменят крушките им.

Това съобщава в. "Сега" след излизането на доклада от проверката на всички 34 съоръжения и анализа на риска, разпореден от премиера Огнян Герджиков.

Виж още: Кои са най-опасните тунели у нас

Анализът показва, че "част от предвидените мерки могат да бъдат възложени по договорите за текущо поддържане, сключени с пътноподдържащите фирми". В случаите, където това е невъзможно, ще се прави обстойна финансова оценка и обявяване на обществена поръчка за отделните строителни дейности. В договорите за поддръжка между агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и фирмите са предвидени текущи ремонти, но не и рехабилитация на съоръженията, от каквато се нуждаят повечето от тях.

По-рано експерти намекнаха, че проблеми могат да се възникнат и от преминаването на извънгабаритни камиони, какъвто беше онзиденшният случай с тунел "Правешки ханове", където падна светофар на входа.

Тунелите в черния списък са оценени в пет степени: с много висок риск, висок, съществен, умерен и нисък риск. В най-тежко състояние са три тунела - два тунела на първокласния път през Велико Търново (строени през 1976 г.) и един на второкласното шосе Плевен-Ловеч-Троян (пуснат през 1988-а). Те са с напукана и обрушена облицовка, имат много течове, корозия на стоманената конструкция, част от лампите не работят. При Велико Търново дори има опасност от "падащи бетонни парчета".

Възможните "краткосрочни мероприятия" за подобряване на състоянието им обаче са: разработване на проект за ремонт, постоянно наблюдение, махане на висулките, ограничение на скоростта и евентуално възстановяване на осветлението.

Дългосрочните са "реализация на проекта за ремонт". Откъде и кога ще се намерят пари, не се знае. Според анализа на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) това ще е ясно, след като се направи "остойностяване на мерките, предписани от междуведомствените комисии".

С "висок риск" са оценени тунелите на пътя Провадия-Дъскотна-Айтос, тунели в Габровско, Пловдивско и Смолянско. "Съществен" е рискът при четири тунела във Врачанско, още един в Габровска област, както и съоръженията по магистралите "Хемус" - "Ечемишка", "Витиня" и "Топли дол", и на "Тракия" - "Траянови врата".

В някои от тях не работи вентилацията, в други осветлението, на места настилката е износена и има пукнатини в стоманобетонната облицовка. Повече от скандално е, че тунел на второкласен път във Врачанско е ремонтиран миналата година, но също има повреди - пукнатини, течове и опасност от падащи парчета. В този случай се предвижда те да се отстранят в гаранцията от строителя, уточнява "Сега".

Учудващо в списъка се оказаха и два тунела на новоизградената магистрала "Люлин" - при Мало Бучино и Перник, още повече че те не са прокопавани, а изкуствени тунели. Затова пък два тунела на "Струма" са в добро състояние и са описани в графата "нисък риск". Тунелите със сериозен риск са част от трансевропейската пътна мрежа и са с обща дължина малко над 10 хил. метра.

Източник: в. "Сега", АПИ