Ново мащабно проучване прогнозира как медиите ще се променят до 2020 г.

Времето може да ни изиграе шега. Във връзка с това имам един въпрос: Ако вашият бизнес е изцяло на хартиен носител, кога беше първият път, когато усетихте, че ролята на печатните медии ще бъде преосмислена? 

Браво на вас, ако сте били наоколо, когато се е измислял интернетът през 50-те години или сте присъствали на създаването на световната мрежа през 80-те.

Моето осъзнаване дойде през средата на 90-те години, когато "Асоциацията на професионалните издатели" (PPA) създаде първия си медиен комитет под ръководството на тогавашния главен изпълнителен директор на The Economist Хелън Александър – ето тогава компютърът ми се превърна в средство за комуникация със света.

Бизнесмените, които бяха пряко обвързани с медиите и бяха част от PPA, започнаха да преосмислят ролята на печатните медии още тогава, като постепенно това преосмисляне се превърна в нещо друго – конференции; семинари; изложби (в онлайн и в печатен вид).

Вестниците и списанията, последвани от радио и телевизията, книгоиздателите и всички останали започнаха един по един да сформират нова концепция за своя печатен бизнес.

Виж още: Ражда се нов бизнес модел в медиите

В днешно време това преосмисляне седи във фокуса на едно много голямо проучване, което предстои да бъде представено по-късно този месец по време на семинара "Vision 2020"

Проучването е подготвено и реализирано от двама известни консултанти – Мартин Глас от EMGE, един от най-добрите консултанти в света в сферата на хартията и хартиените носители иДжим Билтън от Wesssenden Marketing and Brandlab, който от своя страна е специалист в областта на списанията, вестниците, книгите и директния маркетинг.

Прочуването е озаглавено "Перспективата на европейските дигитални медии до 2020" и ще бъде представено в знаменитата зала "Стейшънърс хол" на 30 юни. 

Виж още: Как социалните медии променят бизнеса

Бизнесменът Питър Дей ще влезе в ролята на модератор, а двамата консултанти ще очертаят своите констатации въз основа на доклада за драматичното въздействие върху медиите в днешно време от страна на променените потребителски навици. Тези навици сами по себе си пък са вследствие на революцията на мобилните устройства и социалните мрежи.

След представените резултати, Дей ще даде началото на дискусия, в която ще вземат участие трима души – двигателите на промяната – Марк Ууд от Future Publishing, Пол Ътинг от Wyndehams и Скот Бъркли от PaperlinX.

Виж още: Медийният пазар в България в цифри

Прочуването и резултатите от него са символичен отзвук на "Бъдещето на хартията" – доклад от преди пет години, който изключително точно прогнозираше спада в потреблението на хартията, но въпреки това не успя да предрече мащаба му.

За да може да се предрече какво точно ще се случи през следващите пет години, трябва да разберат потребителските навици и в тях да се вникне много повече, отколкото в плановете на вестниците, списанията и книгоиздателите.

Хартията няма да изчезне от ежедневието ни в скоро време

Най-важното нещо, което този доклад цели да докаже е, че хартията няма да изчезне скоро. Важно е да се отбележи, че хартията продължава да бъде широко използвана, а начинът, по който тя се използва е преосмислен от онези, които вливат сериозни суми в нейната употреба. 

Виж още: Какво да съдържа рекламата ви

Вярно е, че дигиталният медиен пейзаж се променя скорострелно. Формата, която той възприе обаче, е почти изцяло повлияна от потребителите – те са тези, които възприеха дигиталните медии и социалните мрежи, въпреки, че те бяха смътно разбирани от човека преди пет години. 

Реалността показва, че Мрежата доста бързо става и мобилно достъпна, което подсказва, че и потребителските навици най-вероятно драстично ще се променят.

Преминаването от продукти към пазари

Дигиталните медии оттук нататък ще бъдат възприемани повече въз основа на поведението на потребителите и начина им на работа, отколкото чрез самите джаджи, които използват.

В допълнение към добре познатото сърфиране и електронната поща, растежът на мобилния интернет и социалните мрежи представлява една революция в маркетинга. Революция е, защото рекламодателите сега вече могат да се сдобият с целенасочена и специфична информация за навиците и поведението на всеки един човек

Виж още: Пет пиар стъпки при стартиращ бизнес

Това генерира пък нови възможности пред самия маркетинг, защото идентифицира подробно таргет групите.

Използването на тези данни ще бъде голямо предизвикателство, тъй като списъкът с медии, подходящи за таргетиране или промотиране, ще бъде доста обширен, което ще създаде и нови възможности и предизвикателства за самата реклама във всички медии, включително и при печатните такива.

Един нов мултимедиен свят ще се разгърне. Инвестициите в новите маркетингови техники обаче ще са за сметка на традиционните медии.

Виж още: Съвети за реклама "от уста на уста"

Създава се един многоизмерен медиен свят, в който потребителите използват няколко медийни платформи едновременно. Всички тези различни платформи ще бъдат широко достъпни и разпространени, така че всеки да има достъп до тях.

Все по-често ще ставаме свидетели на дигитални, мобилни и печатни медии, използвани едновременно, създавайки по този начин едни нови предизвикателства и възможности пред маркетинга.

Дигитализацията не изгражда бранда

Днес, повече от всякога, има силен акцент върху подхода, използван при мултиканалния маркетинг. За издателите предизвикателството ще се състои в това да бъдат уловени правилните възможности, тъй като в ерата на технологиите скорострелно и понякога неосезаемо се преминава от търговски тласък към потребителско дърпане.

Традиционните въпроси като "кой ще плати за съдържанието" и "как могат да бъдат поддържани абонатите" ще станат още по-актуални от всякога в средите на печатните и цифровите доставчици, но като цяло ще има нарастване на приемането на печата и хартията, тъй като те ще играят ролята на подкрепление за рекламодателите и търговците.

Вижте още: Защо клиентите избират позната марка

Основната цел пред издателите с твърдо покритие и читатели обаче ще бъде намирането на възможности за подкрепа на онези маркетьори, които пряко са се насочили към мобилните и дигиталните медии.

Високостойностните възможности, които възникват пред печата, няма да бъдат особени големи по размер, но пък ще бъдат реални.

Така че в новата цифрова и мобилна медийна ера, хартията няма да изчезне, но ще има промени в нейните дългосрочните резултати – тя ще се намира в значително по-малък пазар в един доста по-различен печатен пейзаж.

Вижте още: Не правете това с вашата реклама

След семинара на 30 юни, ще бъдат раздадени и първите награди на 11 компании, показали изключително иновативни подходи в привеждането в съответствие с технологичните и социални промени. Повече от 25 компании бяха номинирани за тези награди. Както Дарвин веднъж е отбелязал – не най-силният от вида оцелява, нито най-интелигентният. Оцелява този, който е най-приспособим към промените.

Автор: Иън Локс, mediaweek.co.uk / cross.bg